Olej napędowy, benzyna czy LPG?

2018-01-23 07:00:00 (ost. akt: 2018-01-22 13:23:44)
Olej napędowy, benzyna czy LPG?

Autor zdjęcia: AC SA.

Użytkownicy decyduje się na to ostatnie rozwiązanie, mając na celu przede wszystkim oszczędność finansową. Z drugiej strony, niektórzy obawiają się wadliwości instalacji gazowych. W ostatecznym rozrachunku auto z LPG straci czy zyska?

Od lat 90. popularność LPG rośnie, szczególnie teraz, kiedy firmy z segmentu instalacji gazowych inwestują w produkcję zaawansowanych technologicznie rozwiązań, a ceny paliwa tradycyjnego są coraz wyższe. Jednak przeciwnicy argumentują często, że gaz zmniejsza dynamikę samochodu, nie nadaje się do nowych aut, a dodatkowo ubezpieczenie OC kosztuje więcej. Jak jest w rzeczywistości?

Według przeciwników instalacji gazowych, oszczędności wynikające z użytkowania auta z LPG są niewielkie. Co prawda za gaz zapłacimy średnio o połowę mniej (np. w porównaniu do oleju napędowego), jednak by zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować w instalację gazową. Za montaż instalacji trzeba zapłacić ok 2,5 tysiąca zł, wyższe są również koszty badań technicznych (o ok. 60 zł). Na obronę instalacji gazowych warto jednak przytoczyć argument, że kwota montażu jest jednorazowa, a kalkulatory LPG wskazują, że koszt instalacji zwraca się już po kilku miesiącach. Przelicznik jest prosty: zakładając, że cena benzyny wynosi 4,80 zł, gazu 1,90, samochód spala ok 8 l paliwa na 100 km, a średni przebieg w miesiącu to 1 tys. km. Koszt instalacji LPG zwróci się użytkownikowi już po 14 miesiącach.

Popularnym argumentem wśród przeciwników LPG jest też taki, że „gaz niszczy silniki”. Takie stwierdzenie w rzeczywistości ma jednak niewiele wspólnego z prawdą. Przyczyn ewentualnego wystąpienia tego problemu należy szukać w nieprawidłowym montażu instalacji gazowej. Wszystko więc sprowadza się do jakości — jeśli praca na początku zostanie wykonana rzetelnie, pozwoli to zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas.
Amatorzy szybkiej jazdy często zarzucają samochodom z LPG brak dynamiki jazdy. Okazuje się, że to już nieaktualne. Problem ten dotyczył poprzednich generacji instalacji gazowych. Przy obecnym rozwoju techniki, od czasu pojawienia się instalacji gazowej z bezpośrednim wtryskiem gazu w formie ciekłej, samochody mają taką samą dynamikę i osiągają nawet większą moc, niż auta jeżdżące na benzynie.

Istnieje przekonanie, że montaż instalacji LPG wpływa na zmniejszenie mocy silnika. Coś w tym jest, ale spadek mocy wynosi zaledwie ok. 4 procent, których przeciętny kierowca nie jest w stanie odczuć w trakcie jazdy. Kluczem do pełnego zadowolenia są jednak trzy warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów, najlepiej od jednego producenta, a montaż powinien mieć miejsce w profesjonalnym warsztacie. Chcąc zaoszczędzić na komponentach instalacji można w efekcie więcej stracić niż zyskać. Aby cieszyć się dynamiczną jazdą bez niespodzianek warto więc rozpocząć liczenie oszczędności wynikające z różnicy cen między gazem a benzyną, a nie wcześniej przy
wyborze komponentów instalacji czy pozornie „oszczędniejszego” warsztatu — wyjaśnia Marek Bezubik,
specjalista ds. technicznych AC S.A.

Najnowsze generacje instalacji gazowych znacznie różnią się od tych pierwszych – są bezpieczne nie tylko dla samych użytkowników, ale także dla środowiska. Ostatni
wspomniany czynnik, zaraz obok oszczędności, jest najmocniejszym argumentem przytaczanym przez zwolenników instalacji gazowych. Samochody jeżdżące na gaz wytwarzają znacznie mniejszą ilość gazów cieplarnianych do atmosfery. Biorąc pod uwagę dyrektywy wydawane przez Unię Europejską, kwestia ekologii będzie odgrywała w najbliższych latach decydującą rolę. Warto zacząć dbać o środowisko, jeszcze zanim zmuszą nas do tego przepisy prawa.
Zwolennicy instalacji gazowych przekonują, że samochód na gaz sprawdzi się podczas długich podróży, kiedy stacje benzynowe znajdują się w znacznych odległościach. Kiedy
kończy nam się jeden rodzaj paliwa, wystarczy dosłownie kilka sekund, żeby przełączyć się na drugi. Tym samym można uzyskać wzrost zasięgów auta i pokonać trasę bez ponownego
tankowania.

— Warto przywołać także inne zalety tego rozwiązania, takie jak lżejsza masa zbiorników czy dłuższe życie silnika — zapewnia to łagodniejszy zapłon, a dodatkowo fakt, że olej silnikowy
chroniący ścianki cylindra nie jest z nich spłukiwany. Należy pamiętać, że dobrze wykonany montaż instalacji gazowej zagwarantuje nam również cichą pracę silnika, co znowu
przemawia na korzyść tego rozwiązania — mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG. Zakup samochodu zazwyczaj traktowany jest jako inwestycja długoterminowa, dlatego montaż instalacji LPG sprawdzi się tylko wtedy, jeśli zostanie przeprowadzony
profesjonalnie. W perspektywie długofalowej zaoszczędzimy dzięki temu nie tylko pieniądze, ale i czas. Samo auto zyska osiągając większą moc przy jednoczesnym wzroście
zasięgów. Pamiętajmy również o ekologicznych aspektach LPG, czyli korzyściach dla całego
społeczeństwa.

Komentarze (2)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Adrian #2430865 | 83.31.*.* 31 sty 2018 23:23

    Ja jestem zwolennikiem lpg. W moim Avensis mam zamontowaną instalację BRC od 3 lat. Żadnych spadków mocy nie odczuwam, silnik cicho i równo pracuje, koszta z jazdy o połowę mniejsze niż na pb, serwis instalacji nie jest kosztowny. Nie wiem jak inni ale ja widzę większość pozytywów po stronie lpg i tak już zostanie.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. obok kierowcy #2425607 | 176.221.*.* 25 sty 2018 09:50

    lpg jest dobry ekologiczny i oszczędny tylko przekonajcie tych co wieszają tabliczki na garażach ,,zakaz wjazdu z LPG,, to trzeba rozwiązać bo utrudnia życie kierowcom !!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz