Na początku lat pięćdziesiątych, a dokładnie w 1952 roku, marka Mercedes-Benz, znana już z osiągnięć w sporcie samochodowym wyprodukowała nowoczesny samochód wyścigowy oznaczony symbolem W194. Takie sukcesy jak potrójne zwycięstwo w wyścigu w Bernie, podwójne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze w Le Mans, czy potrójny sukces na torze w Norymberdze wzbudziły zainteresowanie Maksymiliana Hoffmana - oficjalnego importera samochodów Mercedes-Benz w Ameryce. Chciał zaproponować zamożnym klientom w USA tego rodzaju pojazd, ale w sprzedaży seryjnej. W wyniku jego namowy rozpoczęto produkcję szosowej wersji 300 SL (W198), oraz otwartego - 190 SL (W121), co okazało się strzałem w dziesiątkę.
Szczególnie interesujące dla klientów były otwierane do góry drzwi, które dały nowemu autu przydomek „gullwing” (skrzydło mewy). Łącznie wyprodukowano 1400 pojazdów z takimi drzwiami. Większość, około 1100 sztuk, trafiła do USA. Wymagania klientów w USA zaowocowały też powstaniem kolejnego kultowego modelu. W 1957 roku pojawił się 300 SL Roadster, który zapoczątkował sławną do dzisiaj rodzinę roadsterów.
Drugą generacją prestiżowej serii roadsterów SL był model oznaczony W113, który dzięki charakterystycznemu kształtowi dachu, przypominającemu dalekowschodnie świątynie zyskał przydomek „pagoda”. Jego produkcję rozpoczęto w 1963 roku. Wiele podzespołów, takich jak niezależne zawieszenie kół przednich, dwuobwodowy układ hamulcowy czy zmodyfikowany silnik zaadoptowano od luksusowego modelu 220 SE (W111). Do roku 1971 powstało 48 912 samochodów. Co ciekawe, modelem tym jeździł m.in przez John Lennon i Johna Travolta.
W roku 1971 na rynek trafiła trzecia generacją serii SL - model R107. Początkowo był to roadster, ale wkrótce pokazano bliźniaczą wersję ze stałym, twardym dachem – SLC 107. Głównym rynkiem zbytu R107 miały być Stany Zjednoczone i tam kierowano większość produkcji, a modele oferowane w USA charakteryzowały się: bardziej miękkimi nastawami zawieszenia, silnikami o obniżonym stopniu sprężania, „bezpiecznymi” zderzakami przednimi i tylnymi, światłami przednimi, spełniającymi amerykańskie normy. To, że był bardzo udany świadczy fakt, że produkowano go aż przez 18 lat.
Mająca premierę na salonie genewskim w roku 1989, czwarta generacja SL R129 przejęła część rozwiązań podwozia od modelu W201 (mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularna wersja wśród taksówkarzy). Zastosowano w nim m.in. elektrohydraulicznie składany miękki dach oraz ręcznie nakładany hardtop, po raz pierwszy zamontowano system windshaft. To kratka osłaniająca pasażerów kabrioletu przed wiatrem, która umocowana była za siedzeniami. Jako jeden z pierwszych samochodów standardowo wyposażony był w system ABS. Niestety te dodatki sprawiły, że nowy SL był cięższy od R107 o przeszło 100 kg. Po raz pierwszy w SL zastosowano silnik V12, a moce ponad 300 KM (500 SL- 326 KM, 600 SL – 394 KM) zapewniły mu doskonałe osiągi.
Piątą generacją prestiżowej serii roadsterów SL, był wdrożony do produkcji w roku 2001 – model R 230. Technicznie był spokrewniony z Mercedesem S W220 oraz coupe serii CL – C 215. W każdym z tych trzech luksusowych samochodów zastosowano bowiem podwozie o niemal jednakowej konstrukcji. W bogatszych wersjach wyposażeniowych montowane było pneumatyczne zawieszenie Active Body Control. Innowacją modelu była konstrukcja dachu składanego automatycznie przez hydrauliczne podnośniki. Cały proces uruchamiany poprzez pociągnięcie dźwigienki we wnętrzu trwał kilkanaście sekund. SL R203 to także pierwszy SL który wyposażono w silnik AMG: 2001-2006 – V8 w SL 55 AMG (500 KM), a po 2006 SL 55 AMG 517 KM. Od roku 2004 stosowany jest również SL 65 AMG z silnikiem V12 612 KM.
Na początku 2008 w studium filmowym Mercedesa w Stuttgarcie zaprezentowano lifting stylistyczny i nowe systemy techniczne. Były to m.in. układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, wspomagającym skręt samochodu zależnie od prędkości, oraz zmodernizowany system ogrzewania zapewniający z zagłówków nadmuch ciepłego powietrza na szyję jadących.
Jeszcze pod koniec roku 2011 roku pojawił się model R231. Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2012 roku. Samochód jest lżejszy od poprzedniej generacji aż o 140 kg. Ta kuracja odchudzająca była możliwa dzięki wykorzystaniu aluminium w konstrukcji i formowaniu kształtowników za pomocą cieczy tłoczonej pod wysokim ciśnieniem.
Żródło: Samar
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez