Ponad sto lat Renault w Polsce

2017-10-27 12:00:00 (ost. akt: 2017-10-27 12:29:02)

Starsi zapewne pamiętają opływowe sylwetki modelu dauphine na szarych ulicach peerelowskich miast. Młodsi z kolei kojarzą francuską firmę z fascynującymi modelami clio williams, megane maxi czy też ...z Robertem Kubicą.

Ponad sto lat Renault w Polsce

Autor zdjęcia: Renault

Firma Renault powstała w 1898 roku. Początkowo nosiła nazwę Renault Freres (Bracia Renault). Pierwszy warsztat Fernanda, Loiusa oraz Marcela Renault mieścił się w niewielkiej szopie na rodzinnej parceli w Billancourt-sur-Seine nieopodal Paryża. 24 grudnia 1889 roku pierwszy pojazd o nazwie Voiturette Type A, po przejażdżce paryską rue Lepic trafił do klienta. Pierwsze pojazdy Renault były napędzane jedno i dwucylindrowymi silnikami De Dion — Bouton. W 1900 roku Renault zadebiutowało podczas salonu samochodowego w Paryżu. Pierwsza własna jednostka o pojemności 3,75 l i mocy 25 KM powstała w 1902 roku. Jej konstruktorem był Louis Renault, który jeszcze tego samego roku zwyciężył w międzynarodowym wyścigu na trasie Paryż — Wiedeń. Entuzjastyczna wzmianka o sukcesie braci Renault w tej prestiżowej imprezie pojawiła się także w polskiej prasie. Notatka na łamach wydawanego w Warszawie czasopisma Start to pierwszy, udokumentowany ślad Renault w Polsce.

Choć trudno mówić o motoryzacyjnym boomie, jaki miał miejsce we Francji czy Wielkiej Brytanii, samochód był bowiem luksusem dostępnym dla wąskiego grona wybrańców, na początku XX wieku słowo automobil robiło oszałamiającą karierę w zamożnych kręgach polskiego społeczeństwa. Największe zainteresowanie pojazdy mechaniczne wzbudzały w Warszawie, ówczesnej stolicy zaboru rosyjskiego. Od 1896 roku powstawały pierwsze przedstawicielstwa importujące samochody. Były to firmy z rodzimym kapitałem lub kompanie handlowe zakładane przez obcokrajowców.
Tak było w przypadku francuskiej firmy automobilowej Auto-Garage-Gallert et Perraudin z siedzibą w Warszawie na parterze kamienicy przy ul. Leszno 25. Budynek należał do Józefa Chrystiana Rentla, producenta powozów furgonów i platform towarowych oraz zamkniętych karetek pocztowych. Jego syn Kazimierz Adolf Rentel był absolwentem politechniki w Berlinie i Paryżu. To właśnie we Francji Rentel junior zafascynował się pojazdami mechanicznymi. Jego francuscy koledzy Gallert i Perraudin po przyjeździe do Warszawy szybko zorientowali się, że przyszłość należy do pojazdów mechanicznych i założyli wspomnianą wyżej firmę Auto-Garage.

Na początku XX wieku w ofercie firmy noszącej nazwę Międzynarodowa Agentura były już samochody marki Charon, Mors, Sizare-Naudin oraz De Dietrich. W kwietniu 1906 roku oficjalnie rozpoczęto sprzedaż samochodów marki Renault.
Wśród licznych francuskich marek samochodowych obecnych w Polsce na początku lat 20. pojawiło się i Renault. Marka ta była obecna chociażby na I Targach Samochodów organizowanych w Warszawie w 1924 roku. W 1926 roku rolę generalnego importera Renault na terenie Rzeczypospolitej przejęło Towarzystwo Techniczno-Handlowe Esper. Salony firmowe Renault otwarto w Warszawie, przy ul. Marszałkowskiej 153 oraz w Katowicach przy ul. 3 Maja 45. Już w kwietniu 1927 roku Esper oferował nie tylko nowe samochody Renault, lecz także pełen asortyment części zamiennych i akcesoriów polecanych przez producenta. W ciągu kolejnych kilkunastu miesięcy ofertę poszerzono o samochody dostawcze, ciężarowe, autobusy, traktory oraz agregaty elektryczne.
W roku 1929 Renault wprowadziło do sprzedaży luksusowy model RM znany lepiej pod nazwą reinastella. Pod długą maską cicho i równo pracował ośmiocylindrowy silnik 7,1 litra o mocy ok. 75 KM. Nowością dla Renault było umieszczenie chłodnicy przed jednostką napędową. Typową dla marki z Billancourt obłą maskę zwaną „głową aligatora” zastąpiono bardziej dostojną maską z ozdobną atrapą i dużym logo.

Pod koniec lat 20. Renault było już marką liczącą się na trudnym, polskim rynku. Potencjał Polski jako kraju z dynamicznie rozwijającą się motoryzacją doceniał sam Louis Renault, który myślał nad tym, aby wybudować w naszym kraju fabrykę samochodów.
Po zakończeniu II wojny światowej nadszedł czas ponownego rozwoju polskiej motoryzacji. Auta Renault zyskały uznanie polskich rajdowców, a modele dostawcze były wykorzystywane przez Pocztę Polską oraz Państwowe Przedsiębiorstwo Kolportażu „Ruch”.
W trudnych czasach PRL-u na ulicach Warszawy, Łodzi czy Gdańska podziw wzbudzały modele dauphine czy też większe fregate. Na początku lat 60. Renault eksportowało do Polski już kilkaset samochodów rocznie. Wprawdzie nie było jeszcze zorganizowanego serwisu, jednak oryginalne części zamienne były dostępne chociażby w katowickim Motozbycie.

W latach 60. Renault już regularnie uczestniczyło w Międzynarodowych Targach Poznańskich. Polska była dla Renault ważnym, lecz nie jedynym rynkiem w krajach „demokracji ludowej”. Francuska firma aktywnie działała m.in. w Czechosłowacji i na Węgrzech. Zmiany polityczne w 1989 roku zmieniły nasz rynek diametralnie. Marka Renault odnalazła się na nim doskonale. Któż z nas nie pamięta chociażby reklam renault 19 chamade, które można było oglądać wówczas w telewizji... Najnowsza historia Renault związana jest między innymi z Robertem Kubicą, który na torach F1 dostarczał nam niezapomnianych wrażeń.
woj


Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB