Nissan sterowany joystickiem

2017-10-21 08:00:00 (ost. akt: 2017-10-19 13:19:15)
Nissan sterowany joystickiem

Autor zdjęcia: Nissan

Pierwszy na świecie nissan GT-R sterowany kontrolerem okrąża tor Silverstone z prędkością ponad 200 km/h. Brytyjski oddział firmy Nissan skonstruował ekstremalny, zdalnie sterowany samochód dla miłośników gier komputerowych.

Przyczynkiem do skonstruowania nissana GT-R/C była europejska premiera gry Gran Turismo Sport, zaplanowanej na 18 października, oraz dwie dekady uczestnictwa Nissana we wspomnianej grze. W ten sposób powstał jedyny i niepowtarzalny egzemplarz gruntownie zmodyfikowanego samochodu, którym można sterować za pomocą kontrolera go gry.
Wystarczy nacisnąć przycisk lub wykonać kilkumilimetrowy ruch joystickiem, aby uwolnić pełną moc nissana GT-R. Zdalnie sterowany samochód może rozpędzić się, bez elektronicznego ogranicznika oraz z pustym fotelem kierowcy, do maksymalnej prędkości rzędu 315 km/h.

Możliwości GT-R/C na słynnym torze Silverstone sprawdzał kierowca wyścigowy NISMO Jann Mardenborough. Sterował GT-R/C z kabiny helikoptera robinson, którego załoga otrzymała specjalne pozwolenie na lot na niskim pułapie. Jannowi jako pierwszemu powierzono stery Nissana GT-R/C — właśnie ze względu na jego wyjątkowy talent, którym wykazał się zarówno w grach Gran Turismo, jak i na prawdziwym torze.
Model GT-R/C został zbudowany w Wielkiej Brytanii przez JLB Design Ltd. i jest napędzany standardowym silnikiem V6 R35 o mocy 542 KM z 2011 roku — tego samego, w którym Jann Mardenborough wygrał GT Academy.
W najszybszym okrążeniu prawdziwy samochód sterowany przez Mardenborougha osiągnął średnią prędkość rzędu122 km/h. Maksymalna natomiast wyniosła 211 km/h. Warto wspomnieć, że średnia prędkość uzyskiwana przez kierowców na liczącym 2,6 km torze Silverstone wynosi około 134 km/h.

Skoro Jann siedział w helikopterze, to kto kręcił kierownicą? W nissanie GT-R/C zamontowane zostały cztery roboty obsługujące kierownicę, skrzynię biegów, hamulce i przepustnicę. Oby tego było mało, sześć komputerów zamontowanych w bagażniku aktualizuje i kontroluje niezbędne parametry nawet sto razy na sekundę.
Standardowy kontroler łączy się z mikrokomputerem, który intepretuje sygnały z joysticka i przycisków, a następnie przesyła je do pokładowych systemów GT-R/C. Zasięg łączności bezprzewodowej wynosi jeden kilometr. Aby zdalny kierowca mógł lepiej ocenić prędkość pojazdu w zakrętach, w wyczynowym nissanie zainstalowano czujnik przekazujący dane o prędkości na ekran LCD w kabinie helikoptera.

GT-R/C jest również wyposażony w dwa niezależne systemy bezpieczeństwa pracujące na różnych częstotliwościach radiowych, które umożliwiają dwóm dodatkowym operatorom uruchomienie hamulców z ABS z pełną mocą i wyłączenie silnika w razie gdyby główny operator stracił panowanie nad pojazdem.

James Brighton z JLB Design Ltd: Projekt GT-R/C postawił przed nami wyjątkowe wyzwania i wymagał opracowania pionierskich rozwiązań inżynierskich. Musieliśmy zagwarantować, że roboty będą działały sprawnie w czasie szybkiego przyspieszania i hamowania, a także pokonywania zakrętów z dużym przyspieszeniem. Niezbędne było również zapewnienie realistycznego i pewnego panowania nad pojazdem przy każdej prędkości, a także utrzymanie niezawodnego połączenia między samochodem i kontrolerem na zmiennym dystansie przy minimalnym czasie reakcji robotów. Z przyjemnością mogę stwierdzić, że wszystkie wyzwania zostały przezwyciężone, ale na uznanie zasługuje przede wszystkim Jann, który dzięki swoim wyjątkowym umiejętnościom bardzo szybko opanował obsługę pojazdu i uzyskał naprawdę imponujące czasy okrążenia.

Jann Mardenborough dodał: To było jedyne w swoim rodzaju i niesamowite doświadczenie. GT-R/C pozwolił mi połączyć dwa światy, w których tak dobrze się czuję — wirtualną grę z realiami sportu motorowego. Nie sądziłem, że coś takiego jest w ogóle możliwe. Reakcje samochodu na operowanie kontrolerem były znacznie bardziej dynamiczne niż się spodziewałem. Specjaliści z JLB Design, dzięki którym wszystko tak dobrze działało, wykonali świetną pracę. Układ kierowniczy, przyspieszenie i hamulce — wszystko zostało inteligentnie skonfigurowane i poddawało się kontroli, dzięki czemu mogłem z wyczuciem pokonywać zakręty i maksymalnie rozpędzać się na szybkich prostych. Zdalne sterowanie prawdziwym GT-R pędzącym z prędkością 131 mil na godzinę po Silverstone i obserwowanym z pokładu helikoptera było niezapomnianym przeżyciem. To właśnie są ekscytujące innowacje!

W 2018 roku nissan GT-R/C będzie prezentowany w szkołach podstawowych i średnich w Wielkiej Brytanii w ramach promocji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i późniejszej kariery zawodowej w tych dziedzinach.
 

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB