Porsche wschodu w Monte Carlo

2017-08-24 07:00:00 (ost. akt: 2017-09-13 12:24:23)
Porsche wschodu w Monte Carlo

Autor zdjęcia: Skoda

Skoda 130 RS to niewątpliwie jeden z najbardziej utytułowanych samochodów wyczynowych lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w swojej kategorii. Już w pierwszych startach, otrzymał przydomek „porsche wschodu”.

Czerwono-niebiesko-białe skody 130 RS w barwach zespołu fabrycznego z Mlada Boleslav wystartowały wiosną 1975 roku na torze w Moście podczas wyścigowych mistrzostw Czechosłowacji. Od tego momentu model zaczął liczyć się w swojej kategorii w wyścigach i rajdach. Największym sukcesem była podwójna wygrana w Rajdzie Monte Carlo w 1977 roku w kategorii do 1300 cm sześc. oraz zwycięstwo w mistrzostwach Europy samochodów turystycznych w 1981 roku.

Model 130 RS jest najlepszym przedstawicielem wieloletniej obecności marki Skoda w sportach motorowych.
— Zbudować wyczynowe auto w ówczesnych czasach komunistycznej Czechosłowacji nie było tak łatwo — mówi Michal Velebny, koordynator pracowni konserwatorskiej Skoda Muzeum w Mlada Boleslav. — Tym bardziej końcowy efekt, jest potwierdzeniem technologicznej kompetencji i zapału konstruktorów i techników firmy Skoda.

Skoda 130 RS w latach 70. i 80. minionego stulecia uznana została nawet za „porsche wschodu”. Już rok przed jej oficjalną prezentacją zbudowano trzy prototypy o oznaczeniu 200 RS, aby w ten sposób stworzyć podstawy nowej ery motorsportu marki. Motywem przewodnim była chęć dołączenia do klasy z wyższą pojemnością silników, bo Skoda startowała głównie w klasie do 1300 cm sześc. Wraz z pojawieniem się modelu 200 RS Skoda po raz pierwszy zastosowała oznaczenie „RS” (Rally Sport).

Pierwsze dwa prototypy RS 200 napędzane były dwulitrowym silnikiem o mocy 163 KM. Były to nowoczesne silniki, z wałkiem rozrządu w głowicy i suchą miska olejową. Umieszczone były one w tylnej części pojazdu i napędzały tylną oś.
Problemy z homologacją spowodowały przestawienie projektu w innym kierunku, co uwieńczone zostało powstaniem Skody 130 RS. Masa auta sięgała zaledwie 720 kg dzięki temu, że część elementów nadwozia wykonano z aluminium (dach, pokrywa bagażnika, zewnętrzne części drzwi). Z kolei błotniki i pokrywa silnika wykonano z laminatu.

W przedniej części nowego auta wykorzystano zawieszenie z modelu 200 RS, tylne natomiast skonstruowano od nowa. Szkielet pojazdu, który otrzymał stosowna ramę, pochodził z seryjnego, dobrze znanego modelu skoda 110 R.

Pod maską skody 130 RS znalazł się czterocylindrowy rzędowy silnik OHV o pojemności 1289 cm szesć. i maksymalnej mocy 115 KM. Warto dodać, iż w końcowym okresie startów rozwiercono go do granicznej wartości w klasie, tzn. 1299,6 cm sześc. Jednostka ta potrafiła rozwinąć aż 142 KM. Silnik był zasilany przez dwa podwójne gaźniki Weber 45 DCOE. W pierwszym okresie do przeniesienia napędu zastosowano 5-stopniową skrzynię biegów. Jednak nie otrzymała ona homologacji i w egzemplarzach dopuszczonych do startu od 1976 roku montowano jedynie skrzynię czterobiegową.

Efekt połączenia nowoczesnej techniki, lekkiej konstrukcji i precyzyjnego zestrojenia był imponujący. Już w pierwszym sezonie w1975 roku, w prestiżowym wówczas Pucharze Pokoju i Przyjaźni skoda 130 RS zakończyła zmagania na pierwszych trzech miejscach.

Kolejne lata, to nieprzerwane pasmo sukcesów w różnych rajdach. Największy triumf model130 RS odniósł w mistrzostwach Europy w wyścigach samochodów turystycznych. W sezonie 1980 Skoda wywalczyła tytuł wicemistrzowski w kategorii marek, a rok później zespół fabryczny w składzie: Zdenek Vojtech, Brzetislav Enge, Jan Senkyrz i Vaclav Bervid zdobył zaszczytny tytuł mistrzowski.

W 1976 roku narodziła się wersja rajdowa skody 130 RS. Pierwszy sukces przyszedł zaraz po debiucie w trzeciej edycji Rajdu Skody (obecnie Rajd Bohemia). Triumfowali wówczas Vaclav Blahna i Lubislav Hlavka. W sezonie 1977 do Rajdu Monte Carlo fabryczny zespół Skody zgłosił trzy załogi. Metę osiągnęły dwie, i to na wysokich pozycjach. Blahna i Hlavka zajęli 1. miejsce w klasie A2 oraz 12. w klasyfikacji generalnej. Zaraz za nimi w klasie uplasowali się Milan Zapadlo i Jiri Motal (15. lokata w klasyfikacji generalnej).

W następnym roku Milan Zapadlo i Jiri Motal w Rajdzie Akropolu wywalczyli nie tylko pierwsze miejsce w klasie, lecz także dziesiątą pozycję w klasyfikacji generalnej.

W 1982 roku era sukcesów samochodu modelu 130 RS nieoczekiwanie się skończyła. To wynik nowych przepisów Międzynarodowej Federacji Samochodowej, która zlikwidowała klasę do 1300 cm sześc. Producent kontynuował jeszcze przez pewien czas swoją aktywność w motorsporcie z modelem 130 LR, ale już bez takich sukcesów.

Skoda 130 RS — dane techniczne:

• pojemność skokowa | 1289 cm sześc.
• moc 140 KM przy 8000 obr./min
• prędkość maksymalna 220 km/h
• długość/szerokość/wysokość: 4020/1720/1340 mm
• rozstaw osi: 2400 mm
• rozstaw kół z przodu/tyłu:1410/1366 mm
• opony:165-13 do 215/50-13

Zobacz także:





Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB