Cyfrowa para oczu w aucie

2017-05-25 07:00:00 (ost. akt: 2017-05-23 15:04:48)
Pixabay

Pixabay

Autor zdjęcia: Subaru

Globalna sprzedaż samochodów subaru wyposażonych w system EyeSight przekroczyła już milion egzemplarzy. Premiera rozwiązania na rynku japońskim miała miejsce równo dziewięć lat temu, w maju 2008 roku.

EyeSight zachowuje się jak cyfrowa druga para "oczu". Obserwując drogę na podstawie trójwymiarowego obrazu z kamery stereoskopowej, system czuwa nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. W chwili wykrycia potencjalnego niebezpieczeństwa ostrzega prowadzącego, a w sytuacji krytycznej potrafi nawet wyhamować samochód, aby uniknąć kolizji.

Wystarczy przyjrzeć się wynikom analiz przeprowadzonych przez japoński Instytut ds. Badania Wypadków Drogowych i Analizy Danych na reprezentatywnej grupie 10 tys. samochodów. Z danych zebranych przez ITARDA wynika, że w przypadku pojazdów wyposażonych w system EyeSight zdecydowanie mniej — bo aż 61 proc. — było wypadków, których uczestnicy (w tym piesi) odnieśli obrażenia lub ponieśli śmierć, niż miało to miejsce w podobnej reprezentatywnej grupie samochodów, które owego systemu nie posiadały.

Po wyeliminowaniu przypadków z udziałem pieszych i skupieniu się na zdarzeniach, w których uczestniczyły jedynie pojazdy, wynik był jeszcze lepszy. W tym przypadku okazało się, że EyeSight na pokładzie to statystycznie aż 84 proc. mniej wypadków.
Zalety technologii EyeSight doceniają eksperci weryfikujący bezpieczeństwo samochodów podczas badań przeprowadzanych w różnych częściach świata. I tak podczas ostatniej edycji testów przeprowadzonych przez amerykański Insurance Institute for Highway Safety wszystkie modele Subaru wyposażone w EyeSight (w specyfikacji 2017 na lokalny rynek) uzyskały najwyższą notę Superior/Top Safety Pick+.

Modele Subaru z EyeSight na pokładzie świetnie wypadły również w rozszerzonych badaniach w ramach japońskiego programu JNCAP, mających na celu ocenę poziomu bezpieczeństwa prewencyjnego w pojazdach. Samochodom spod znaku Plejad przyznano w badaniach tytuł Advanced Safety Vehicle z dwoma plusami (ASV++).

Ponadto w ubiegłorocznej edycji badań pod egidą organizacji Euro NCAP maksymalna nota pięciogwiazdkowa została zapisana na konto Levorga z systemem EyeSight — jedynego testowanego wówczas modelu Subaru.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB