Szwed wyprodukowany we Włoszech

2017-04-08 07:00:00 (ost. akt: 2017-04-04 15:52:24)
Szwed wyprodukowany we Włoszech

Autor zdjęcia: Volvo

Czterdzieści lat temu Volvo podjęło decyzję o zmianie swojego statecznego wizerunku i postanowiło pokazać pazur. Obok modelu 262 coupe, nikt ze świata motoryzacji nie przeszedł obojętnie, a jego sprzedaż przerosła wszelkie oczekiwania.

Volvo 264 zostało zaprezentowane jesienią 1974 roku, dwa lata później przyszedł czas na pierwszy sześciocylindrowy silnik w Volvo z nadwoziem kombi — model 265. Jednak najlepsze projektanci Volvo zostawili na koniec. Podczas Genewa Motor Show w marcu 1977 został pokazany samochód, którego nikt się nie spodziewał. Dwudrzwiowe coupe, z mocno pochyloną przednią szybą i obniżonym dachem aż o 60 mm. Wszystko to sprawiło, że 262 nabrało dynamicznej linii.

O wyjątkowości modelu 262C zadecydowały jego detale wnętrza. Specjaliści z Volvo zdecydowali się na użycie szlachetnych materiałów. Fotele, zagłówki, boczki drzwi, nawet uchwyty w drzwiach były obszyte wysokiej jakości naturalną skórą. Dobre wrażenie robiły także elementy dekoracyjne z prawdziwego drewna. I coś jeszcze... 262C to jedyny model w historii Volvo z dachem pokrytym winylowym materiałem.

Zarząd Volvo podjął decyzję, że samochód zostanie zaprojektowany we włoskim studio Sergio Coggiola’s w Turynie. Czterodrzwiowe nadwozie zostało przerobione na dwudrzwiowe, a dach znacznie obniżono, pokryto winylem i poszerzono słupek C.
Początkowo 262C napędzany był silnikiem V6 o pojemności 2,7 litra i mocy 140 koni mechanicznych. Występował on we wszystkich innych wersjach serii 260 i został opracowany wspólnie z Peugeotem i Renault. Blok oraz głowice cylindrów miał wykonane ze stopu aluminium, przez co ważył mniej niż 150 kg.

Tak niszowy pojazd, jakim był 262C, nie pasował do profilu produkcyjnego fabryki Volvo w Goeteborgu. Zdecydowano się więc na montaż we włoskim Carozzeria Bertone, który produkował również limuzynę 264TE.
Przez kilka pierwszych lat, 262 był dostępny tylko w kolorze srebrnym z dachem pokrytym czarnym winylem. Od 1979 roku również w kolorze złotym bez pokrycia dachu. W tym samym roku, wszystkie modele serii 200 otrzymały nowy tył. Pokrywa bagażnika kończyła się niżej, przez co obniżono próg załadunkowy. Tyle światła również były zmienione i zachodziły na rogi nadwozia.

W 1981 roku seria 200 przeszła kilka modyfikacji, zmieniono zderzaki i reflektory. Silnik B27E został zamieniony przez B28E, a jego moc zwiększono o 14 koni mechanicznych.
Skalę produkcji oszacowano na 800 sztuk rocznie, jednak zapotrzebowanie okazało się znacznie wyższe. W latach 1977-1981 sprzedano łącznie 6622 egzemplarze tego modelu. Był to wynik dwukrotnie wyższy niż zakładano.



Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB