Prius — legenda z przyszłością

2017-02-09 08:00:00 (ost. akt: 2017-02-09 08:15:32)
Toyota prius

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Autor zdjęcia: Toyota

Prius w wolnym tłumaczeniu z łaciny oznacza "przodownika". Już od 20 lat ten model Toyoty wyznacza trendy w kategorii samochodów hybrydowych.

W tym roku mija 20 lat od wprowadzenia na rynek priusa, pierwszego samochodu hybrydowego na rynku. Zaczęło się od projektu G21. W jego ramach powstał pierwszy pojazd ekologiczny. W momencie debiutu priusa pojazdowi towarzyszyły sceptyczne komentarze, Toyota jednak nie ustawała w trudach, wierząc, że podąża odpowiednią drogą.

Kariera priusa na rynku europejskim rozpoczęła się w roku 2000, kiedy to klientów znalazło 709 egzemplarzy. Auto wyznaczało trendy na wielu płaszczyznach. Już 2003 roku w Japonii rozpoczęła się sprzedaż priusa, który był w stanie wykonać samodzielnie manewr parkowania bez pomocy człowieka. Nowa toyota prius z napędem benzynowo-elektrycznym miała zamontowany elektryczny układ wspomagania kierownicy oraz czujniki, które naprowadzały auto podczas manewru parkowania tyłem.

Z roku na rok sprzedaż auta stale rosła. W roku 2008 osiągnięto na rynku europejskim wynik 41 495 sprzedanych sztuk.
W 2009 roku zaprezentowano priusa trzeciej generacji. Trzy lata później Toyota wprowadziła na polski rynek model prius plug-in, czyli samochód hybrydowy z możliwością ładowania baterii z gniazdka elektrycznego.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym najnowsze dziecko koncernu łączyło zalety samochodu elektrycznego (cisza, brak zużycia paliwa) z zaletami napędu hybrydowego (zasięg nieograniczony pojemnością akumulatorów, pełna funkcjonalność i komfort).

Wzbogacenie priusa w możliwość ładowania baterii z gniazdka elektrycznego nie wymagało tworzenia zupełnie nowej konstrukcji, ponieważ jednostkę Hybrid Synergy Drive zaprojektowano jako modułową. Całkowita moc zespołu napędowego wynosiła 136 KM. Kierowca był w stanie uzyskać przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 s i prędkość maksymalną 180 km/h. Średnie spalanie wynosiło zaledwie 2,1 l/100 km, a naładowanie akumulatora ze zwykłego gniazda 230 V zajmowało tylko 1,5 godziny.

W 2012 roku sprzedaż hybrydowych modeli Toyoty i Lexusa przekroczyła milion sztuk. Każdy z tych pojazdów miał część wspólną z priusem pierwszej generacji. Mowa o napędzie hybrydowym.

W kolejnym roku w Europie model prius po raz kolejny został ogłoszony jednym z najmniej awaryjnych pojazdów, zajmując pierwsze miejsce w rankingu bezawaryjności TUV 2013 (kategoria pojazdów 4-5-letnich).

W ubiegłym roku toyota prius została wybrana przez Euro NCAP najbezpieczniejszym samochodem w klasie dużych aut rodzinnych. Model zdobył najwyższą ocenę w klasie samochodów rodzinnych za ochronę pieszych (77 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa czynnego (85 proc.) w testach ochrony kierowcy i dorosłych pasażerów (92 proc.) oraz dzieci (82 proc.).

woj

Komentarze (2)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. eurokris #2181651 | 37.47.*.* 13 lut 2017 19:07

    Jeżdżę priusem od dwóch lat i nie miałem ani jednej usterki. Standardowa wymiana płynów i przeglądy, więcej nie muszę niczego wydawać na to auto. Do tego ma wygodne siedzenia, więc na dalsze i bliższe wyjazdy jak znalazł.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Leszek #2178102 | 151.67.*.* 9 lut 2017 15:30

    Szybko zleciało te 20 lat, pamiętam jak kiedyś o Priusie pisano w gazetach. A dzisiaj ta technologia w końcu staje się popularna również u nas.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz