Niby zwykły, oleisty płyn, a decyduje o stanie technicznym silnika. Stąd o olejach silnikowych warto dowiedzieć się trochę więcej. Odpowiednio dobrany zapewnia ochronną warstwę smarną części metalowych jednostki. Przede wszystkim musi być regularnie wymieniany. Jedni to robią zgodnie z liczbą przejechanych kilometrów, inni wraz z sezonem jesiennym czy wiosennym. Warto wymienić go szczególnie po zimie, bo wówczas najbardziej dostaje w kość.
Jaki więc olej wybrać? Najlepiej dedykowany do danego silnika. Stosowany podział olejów silnikowych wyodrębnia produkty mineralne, półsyntetyczne i w pełni syntetyczne. To, co je rozróżnia, znajduje się w tzw. bazie olejowej. Dziś najczęściej stosowane są oleje syntetyczne, które zapewniają najlepszą ochronę dla silników i dobrze sprawdzają się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.
Wybierając olej, warto zwrócić uwagę na jego dodatki: antyoksydanty, detergenty, środki dyspersyjne, modyfikatory tarcia czy dodatki przeciwkorozyjne. Antyoksydanty pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju, detergenty dbają o czystość silnika oraz neutralizują zagrażające mu kwasy zaś środki dyspersyjne usuwają szkodliwą sadzę i szlamy. Modyfikatory tarcia ułatwiają pracę ruchomych części, co z kolei podnosi wydajność paliwową. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają silnik przed korozją.
woj
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez