Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) ocenia, że jest grupa kierowców, na którą nie działają ani kampanie edukacyjne, ani kary pieniężne, ani utrata prawa jazdy. Zatem co? Badania wykazały, że w przypadku takich kierowców wyposażenie pojazdów w blokady alkoholowe w połączeniu z programami rehabilitacji może zmniejszyć odsetek ponownie popełnianych przestępstw. Wspomniana rada bezpieczeństwa przygotowała zestaw rekomendacji dla krajów, które już wprowadziły odpowiednie przepisy lub planują to zrobić.
Polska już wcześniej, bo w maju 2015 roku, wprowadziła zmiany w prawie, które umożliwiają instalację blokad alkoholowych na zasadzie dobrowolności i należy do grona sześciu krajów (Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Holandia), które wprowadziły taki program.
- Często wypadki spowodowane przez kierowców pod wpływem alkoholu są szczególnie dramatyczne w skutkach. Warto jednak pamiętać, że nawet przy niskiej, dozwolonej prawem zawartości alkoholu we krwi, zaczyna pogarszać się czas reakcji, umiejętność oceny odległości czy utrzymania toru jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. - Stosujemy czasami w szkoleniach alkogogle. Te okulary umożliwiają widzenie świata oczami osoby nietrzeźwej i uświadamiają, jak ogromne jest to zagrożenie.
Jedną z grup wysokiego ryzyka stanowią młodzi mężczyźni. W ich przypadku znacznie rośnie niebezpieczeństwo udziału w wypadku po spożyciu alkoholu. Potwierdzają to także statystyki w Polsce – znaczny odsetek wypadków odnotowuje się w grupie wiekowej 18-24 lata. Zachowanie młodych kierowców na drodze charakteryzuje przecenianie swoich umiejętności i brawura.
- Spożycie alkoholu wzmacnia te negatywne i niebezpieczne reakcje – wyjaśnia Zbigniew Weseli. - Jak informuje policja, dwie główne przyczyny wypadków spowodowanych przez kierujących pod wpływem alkoholu to nadmierna prędkość i nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Badania oraz monitoring programów pilotażowych wykazały, że instalacja blokad alkoholowych jest znacznie skuteczniejszym narzędziem zmniejszającym ryzyko ponownego popełnienia przestępstwa w porównaniu do czasowego odebrania prawa jazdy. Dotyczy to zarówno osób, które zostały ukarane za jazdę po spożyciu alkoholu po raz pierwszy, jak i kolejny. Blokady okazują się szczególnie skuteczne w przypadku recydywistów oraz osób zatrzymanych z wysokim stężeniem alkoholu w wydychanym powietrzu.
W rekomendacjach ETSC podkreśla między innymi, że dla uzyskania maksymalnych efektów instalacja blokad alkoholowych powinna być obowiązkowa oraz być elementem szerszych programów, które obejmują także terapię, edukację oraz nadzór. Rada uznaje także, że stały monitoring i ewaluacja działań jest niezbędnym czynnikiem sukcesu. To oznacza, że urządzenia muszą być wyposażone w funkcje odczytu rejestru pomiarów. Jako organ właściwy do prowadzenia programów wskazuje wydawcę prawa jazdy, czyli w Polsce byłyby to wydziały komunikacyjne w starostwach.
W Polsce osoba, które otrzymała „zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych” za jazdę po spożyciu alkoholu może ubiegać się o zamianę kary na „zakaz prowadzenia pojazdów bez blokady alkoholowej”. O taką zamianę można ubiegać się po upływie połowy orzeczonej kary, a w przypadku orzeczenia zakazu dożywotniego – okres jaki musi upłynąć, aby starać się o zmianę, to 10 lat. Obecnie nie są prowadzone żadne programy monitoringu i ewaluacji zastosowania blokad alkoholowych.
woj
Komentarze (4)
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
Wiesław #2173967 | 37.47.*.* 3 lut 2017 13:23
A PO PIJANEMU JEŻDŻOM A GDZIE ONI JEŻDŻOM A PO CO ONI JEŻDŻOM
Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! odpowiedz na ten komentarz
ezt #2173928 | 79.185.*.* 3 lut 2017 12:54
skoro nie można rekwirować aut pijanym kierowcom, jak najbardziej jestem za obowiązkowym montażem takiej blokady w samochodach właścicieli, którzy już raz złamali przepisy jeżdeżąc po "kielichu" do samochodu
! odpowiedz na ten komentarz
j20 #2173810 | 81.15.*.* 3 lut 2017 10:27
blokada ale na czyje auto? Leasingu, żony czy rodziców? Czy do każdego samochodu będzie musiał wkładać przenośną blokadę?
! odpowiedz na ten komentarz
jony #2173724 | 213.184.*.* 3 lut 2017 09:01
Te badania chyba były sponsorowane przez firmy produkujące te blokady. Bo jeśli kogoś złapią pijanego za kółkiem to później co to za różnica jak znowu wsiądzie po kieliszku czy będzie ryzykował jadąc samochodem bez prawka czy bez blokady (bo ją zablokuje lub wsiądzie do samochodu bez blokady). W obu przypadkach ponownie złamie prawo tylko jak będzie obowiązek blokady to zapłaci za urządzenie z którego nie będzie korzyści ale zarobi jakaś firma co ją produkuje. No ale oczywiście Unia Europejska....interes zachodnich firm.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! odpowiedz na ten komentarz