Czy twój diesel odpala jak należy?

2016-12-01 07:00:00 (ost. akt: 2016-11-30 13:02:08)
Czy twój diesel odpala jak należy?

Autor zdjęcia: Pixabay

Silniki Diesla nie lubią zimy. Prawda czy fałsz? To zależy od tego, w jakim aucie siedzimy. Prawda jest taka, że podczas mrozów właściwości oleju napędowego ulegają zmianie. Staje się on gęstszy, przez co utrudnione jest odpalanie.

Wstajesz rano, wsiadasz do swojego zmarzniętego auta, a ono nie chce się do ciebie odezwać... Jest duże prawdopodobieństwo, że masz diesla. Jeżeli masz sprawne elementy zapłonu, warto przyjrzeć się innym częściom, które mają wpływ na odpalanie auta.

Po pierwsze akumulator. To od niego zależy to, jakie napięcie zostanie wytworzone. Jeżeli ma trzy czy cztery lata, jego sprawność w stosunku do nowego akumulatora może być niższa nawet o połowę. Kiedy temperatura na dworze spada grubo poniżej zera, reakcje chemiczne wewnątrz akumulatora tracą na intensywności. Rezultatem jest jego mniejsza pojemność.

Po drugie stan świec żarowych. Przy odpalaniu samochodu rozgrzewają one komorę spalania do temperatury około 600 stopni, co ma spowodować, że olej napędowy zapali się samoczynnie. W silniku Diesla nie ma bowiem czynnika inicjującego, jakim jest iskra występująca w benzyniaku. Dlatego tak ważne jest zachowanie sprawnych świec żarowych wspomagających rozruch silnika.

Po trzecie jakość oleju napędowego oraz filtra paliwa. Dlatego należy tankować na sprawdzonych stacjach. Niektóre z nich oferują specjalny olej napędowy do jazdy w zimie. Dla wzbogacenia paliwa stosuje się również tzw. depresatory, których celem jest obniżenie temperatury mętnienia paliwa, co może uchronić przed zapchaniem filtra. W przypadku problemów z zapłonem nie należy dolewać do oleju napędowego np. denaturatu, bo w ten sposób można uszkodzić układ wtryskowy.

Po czwarte elektryczne ogrzewanie postojowe. W myśl zasady "lepiej zapobiegać niż leczyć", może warto zakupić kompletny układ ogrzewania pojazdu. Składa się on z ładowarki akumulatora, ogrzewacza wnętrza, sterownika czasowego oraz specjalnego podgrzewacza silnika. Jego zaletą jest nie tylko to, że umożliwi nam łatwe odpalanie i ciepło we wnętrzu, ale również mniejsze zużycie paliwa w pierwszym okresie jazdy.

Po piąte pożyczamy prąd. Użycie przewodów rozruchowych i użycie prądu z innego pojazdu to ostateczność. Łączymy najpierw plus akumulatora działającego auta z plusem samochodu, który chcemy uruchomić, a następnie minus z akumulatora sprawnego z masą unieruchomionego samochodu, np. z blokiem silnika.

Po szóste zapomnijmy o odpalaniu na pych, szczególnie w przypadku nowych diesli, bo to może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Komentarze (12)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. taki ktos #2137182 | 109.173.*.* 17 gru 2016 13:47

    Ruska ropa dobry aku i niema bata żeby nie odpalił. Każdy mówi ze ruska ropa jest gorsza nie prawda jest lepsza to europejski on jest do p***y. Ich samochody odpalaja przy -50 i chodza

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. głup #2125677 | 217.99.*.* 2 gru 2016 14:55

    Mądre radu zawsze jest dobrze sobie zapamiętać. Proszę jeszcze o dokładne wskazówki jak sprawdzić rano stan świec żarowych i jakość oleju napędowego. O ile na jakość świec żarowych ma wpływ ich producent i cena ( niestety ) którą mpłacimy przy zakupie, to na jakość oleju nmapędowego wpływ nasz jest niewielki tym bardziej w naszym regionie warmińsko-nmazurskim. Gdzie bieda tam i przekręty.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. hmm? #2125139 | 81.15.*.* 1 gru 2016 20:09

    Mój ciągnik zawsze odpala

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. cvc #2124991 | 217.99.*.* 1 gru 2016 17:23

    przed zima wystarczy zmiana filtra paliwa i nie ma bata ze nie odpali, oczywiscie sprawny aku tez musi byc.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. j. #2124738 | 83.6.*.* 1 gru 2016 11:55

      Jeździłem dieslami 30 lat i stwierdzam że zima tylko trochę przeszkadza. Trzeba się nauczyć obsługi diesla i nawet tęgie mrozy nie przeszkadzają. Sprawny w 100% alternator, dobry akumulator i dobre paliwo. Moja recepta na paliwo: Ile stopni mrozu poniżej -6*C , tyle % dolać niskooktanowej benzyny ale max 30%. Na takiej mieszance ropa nie gęstnieje do -40*C...

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. vw passat #2124712 | 176.97.*.* 1 gru 2016 11:41

      moje 1.9 w tedeiku odpala w najwienksze mrozy z kabli

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. NIGDY Diesl #2124635 | 81.15.*.* 1 gru 2016 10:03

      Na ropę to Traktory

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. pryk #2124592 | 89.228.*.* 1 gru 2016 09:14

      Te porady som cudowne zwłaszcza dla Pań blond.Najlepsza jest ta z założeniem jak sądze Webasto w cenie ok 7tys zł gdzie większość czytelników jezdzi samochodem do max 10 tys :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    5. po co mi grat #2124588 | 89.228.*.* 1 gru 2016 09:09

      mam pks i pkp

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    6. bioder #2124475 | 89.228.*.* 1 gru 2016 07:12

      Paliwo zimowe sprzedają wszystkie stacje,anie tylko niektóre.Cały artykuł to wypociny jakiegoś stażysty.

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)