Pająk w towarzystwie miss Włoch

2016-11-23 12:07:01 (ost. akt: 2016-11-23 12:08:40)
W 1969 roku zadebiutowała druga generacja spidera

W 1969 roku zadebiutowała druga generacja spidera

Autor zdjęcia: Fiat

Fiat 124 sport spider został zaprezentowany podczas listopadowego salonu w Turynie pół wieku temu. Nie był to zwykły samochód, tylko, jak określała go ówczesna prasa — prawdziwe „nowoczesne wydarzenie”. Rozbudzał emocje, miał indywidualny stylem, niesamowite osiągi i innowacyjne rozwiązania techniczne. Nowemu modelowi towarzyszyła miss Włoch Marisę Solinas.

We wnętrzu auta wykończonego drewnem zamontowano anatomiczne siedzenia oraz bogate oprzyrządowanie: deskę rozdzielczą z prędkościomierzem, elektryczny czujnik ciśnienia oleju, termostat oraz elektroniczny obrotomierz. Czterocylindrowy silnik o poj. 1438 cm sześc. rozwijał moc 90 KM przy 6500 obr./min. i osiągał maksymalną prędkość 170 km/h. O sportowym charakterze auta świadczyły: pięciobiegowa skrzynia biegów, radialne opony oraz dwuramienna kierownica. Bezpieczeństwo gwarantowały cztery hamulce tarczowe.

W październiku 1969 roku, ponownie podczas Salonu Samochodowego w Turynie zadebiutowała druga generacja spidera. Zachowała ona napęd na tył pomimo, że na rynku pojawiały się samochody z napędem na przód. W modelu tym mógł być montowany tradycyjny silnik 1.4 lub nowa jednostka napędowa o poj 1,6 litra. Ten ostatni, również z czterema cylindrami i z dwoma wałkami rozrządu w głowicy był zasilany przez dwa gaźniki. Nie ma co się dziwić, że jego osiągi wyraźnie lepsze. Rozwijał moc 110 KM i pozwalał osiągać maksymalną prędkość 180 km/h. Pod względem estetycznym samochód wyróżniał się nową osłoną chłodnicy z grillem w kształcie plastra miodu. Najwyraźniejszą różnicą były dwie, wyeksponowane owiewki o owalnym kształcie, rodzaj charakterystycznych wypukłości, na pokrywie przedniej, które miały pomieścić większy rozmiar nowego silnika. Z tyłu zmieniły się lampy, do których zostało dodane światło cofania. Radialne opony oraz wodoodporny dach wzbogaciły wyposażenie standardowe, a na zamówienie można było dostać hard top oraz felgi ze stopów lekkich.

W 1972 roku Fiat zaprezentował nową generację spidera. Najważniejsze zmiany dotyczyły silników. Zastosowano m.in. jednostkę o poj. 1,8 l i mocy 118 KM, która pozwalała rozwinąć kierowcy 185 km/h. Produkcja fiata 124 sport spider kontynuowana była od czerwca 1974 do 1982 roku. Wcześniej, bo w 1981 roku, Pininfarina wystawił podczas salonu samochodowego w Genewie nowy model pod nazwą „spider Europa”. Z wyglądu zasadniczo był taki sam, ale punkt nacisku przeniesiony został na bezpieczeństwo i komfort. Pod maską pulsował czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami 2 litrów, który rozwijał moc 105 KM. Zachowanie samochodu na drodze było nadal doskonałe, natomiast spalanie stało się bardziej oszczędne. Kolejna odsłona samochodu pojawiła się w 1983 roku wraz z wersją „volumex” o mocy 136 KM. Po latach przerwy legenda powróciła i została zaprezentowana podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego w Los Angeles.
woj

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB