Niemal ćwierć wieku temu do cywilnego hummera wsiadł sam Arnold Schwarzenegger i ...SUV-y stały się popularniejsze. Można wręcz powiedzieć, że dziś panuje moda na SUV-y.
Niemal ćwierć wieku temu do cywilnego hummera o symbolu h1 wsiadł sam Arnold Schwarzenegger i samochody sportowo-użytkowe, tzw. SUV-y stały się popularniejsze. Chociaż tak właściwie pierwszy SUV pojawił się trzy dekady wcześniej. Był nim jeep wagoneer, samochód z napędem na cztery koła, w którym po raz pierwszy zamontowano automatyczną skrzynię biegów. Jako pierwszy pojazd terenowy otrzymał również niezależne zawieszenie kół przednich. Już na tych przykładach widać, czym różni się SUV od spartańskiego modelu samochodu terenowego.
Wspomniany Arnold Schwarzenegger, aktor kina akcji do hummera przygotowanego specjalnie dla niego wsiadł w 1992 roku. O samochodzie w wersji wojskowej świat dowiedział się rok wcześniej, podczas akcji "Pustynna Burza". Kto widział go na własne oczy wie, że jego wnętrze przypominało raczej prymitywną ciężarówkę niż limuzynę. Kolejne, cywilne wersje auta nosiły już jednak znamiona luksusu i były bardzo dobrze wyposażone: podgrzewane skórzane fotele, klimatyzacja, system audio, czy telewizja z DVD.
Dziś Range rover to pełen luksus na kołach. Zamontowano w nim adaptacyjne zawieszenie wykorzystujące amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, czy system, który przenosi moment obrotowy na zewnętrzne koła podczas pokonywania łuków (poprawia trakcję i zmniejsza podsterowność). Ciekawostką jest funkcja pozwalająca na sprawdzenie głębokości podczas pokonywania brodów. Można zadać pytanie, kto by w lakierkach wchodził do kałuży? Przecież nie klient z grubym portfelem.
Pod maską XC 90 zamontowano 2-litrowy silnik Diesla o mocy 225 KM przy 4250 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 470 Nm. To parametry, które w zupełności wystarczą do czerpania przyjemności z jazdy. Moc czuć podczas wyprzedzania. Nie musimy się obawiać, że przed kolejnym zakrętem nie zdążymy wyminąć ciężarówki.
Czym jest więc ów SUV, o którym marzy wielu kierowców? Autem, które ma skupiać w sobie zalety wypasionej limuzyny, samochodu terenowego i po części pick-upa. Czy to jest jednak możliwe? W pewnym sensie tak, tylko ta cena, która przyprawia o ból głowy.
woj
Audi Q7
0%
|
BMW X5
11.11%
|
Jeep grand cherokee
0%
|
Mercedes Benz GLC SUV
11.11%
|
Porsche cayenne
22.22%
|
Range rover
11.11%
|
Toyota land cruiser
11.11%
|
Volvo XC90
33.33%
|
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez