Zmiany w kodeksie drogowym. W nocy pojedziesz tylko 50 km/h

2016-10-04 12:00:00 (ost. akt: 2016-10-04 14:47:41)
Zmiany w kodeksie drogowym. W nocy pojedziesz tylko 50 km/h

Autor zdjęcia: Pixabay

Kierowcy zwolnią jeżdżąc po mieście nocą, a hulajnogi czy rolki będą musiały opuścić chodniki dla pieszych... Takie zmiany w kodeksie drogowym szykuje resort infrastruktury i budownictwa.

Dziś można jeszcze jeździć samochodem w terenie zabudowanym, z wyłączeniem strefy zamieszkania, w godz. od 23.00 do 5.00 z prędkością 60 km/h. Niebawem bez względu na porę dnia i nocy każdy będzie musiał poruszać się z prędkością do 50 km/h. Jaki jest tego powód?

Oczywiście, chodzi o bezpieczeństwo, w szczególności pieszych. Badania udowodniły, że zmniejszenie prędkości o 10 km/h ma istotne znaczenie, jeżeli chodzi o skutki zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku, pomiędzy godzinami 23.00 a 5.00, doszło do 1777 wypadków, w których śmierć poniosło 327 osób.

Eksperci twierdzą, że ujednolicenie prędkości ma sens. Jej zróżnicowanie skutkowało tym, że kierowcy nie otrzymywali jasnego sygnału, gdzie i kiedy z jaką prędkością jechać. Co więcej, eksperci twierdzą, że w niektórych miejscach nocą powinniśmy jeździć jeszcze wolniej. Oczywiście nie brakuje i takich, którzy mają odmienne zdanie.

Prawodawcy próbują nadążyć za duchem czasu i chcą wprowadzić do kodeksu definicję urządzenia do transportu osobistego... Chodzi o sprzęt, który może być napędzany zarówno siłą mięśni, jak i silnikiem elektrycznym. Jeżeli chodzi o silnik, jego prędkość powinna być ograniczona do 25 km/h.

Mowa o deskorolkach, hulajnogach czy popularnych ostatnio segway'ach. Po zmianie przepisów osoby poruszające się takim sprzętem, będą mogły korzystać tylko ze ścieżek przeznaczonych dla rowerzystów. W tym przypadku eksperci są zgodni, bo jazda na hulajnodze niewiele różni się od jazdy na rowerze.
woj


Komentarze (32)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Sid #2081424 | 94.254.*.* 6 paź 2016 07:58

    Kpina trochę sa miejsca gdzie te 50 w ciagu dnia to żart i spokojnie mozna przyspieszyć, a często potrącenia pieszych nie sa spowodowane przez kierowcę (choć oczywiście na niego spada odpowiedzialność) tylko przez pieszego który jak święta krowa wchodzi na przejście i nic go nie obchodzi. Według mnie powinno sie lepiej edukować pieszych w temacie drogi hamowania widoczności przez kierowców bo potrącenia osob z prawem jazdy sa napewno rzadsze ( nie popieram tej informacji niczym oprócz własnymi domysłami)

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. nick #2081258 | 77.254.*.* 5 paź 2016 20:34

    A ja myslalem ze 50km/h jest zawsze. LOL

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. rowerzysta #2081001 | 93.135.*.* 5 paź 2016 14:05

    niech najpierw porobia te sciezki a pozniej niech sugeruja by na nich jezdzic

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. kierowca bombowca #2080867 | 88.156.*.* 5 paź 2016 12:00

    Super! Ekstra! Fajnie! Czy ci mądrzy państwo, którzy piszą te mądre ustawy żyją z nami na jednym świecie, czy na jakimś innym?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. Hardy Portier #2080594 | 94.254.*.* 5 paź 2016 08:46

    Pozostanie nam młodym poruszać się bez przeszkód Nimbusem 2000

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  6. EWA #2080541 | 89.228.*.* 5 paź 2016 07:43

    A KIEDY ROWERZYŚCI OPUSZCZĄ CHODNIKI DLA PIESZYCH,POTRĄCEŃ JEST CORAZ WIĘCEJ

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. 111 #2080519 | 83.16.*.* 5 paź 2016 07:12

      Na hulajnogach raczej jeżdżą dzieci, a one do wieku 10 lat nie mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych! Co do rolkarzy, to większość ścieżek w Ol jest za wąska by rolkarz w słuchawkach na uszach nie stwarzał zagrożenia dla innych.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. aaa #2080516 | 5 paź 2016 07:06

      tzn. że jak nie ma ścieżki rowerowej to swoją hulajnogą będę mogł jechać tak jak rowerzyści czyli po ulicy? SUPER :)))

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. dd #2080484 | 89.228.*.* 5 paź 2016 01:33

      Jeszcze trzeba koniecznie przegonić rowery z chodników na szosy, bo samochód nie zabije rowerzysty, ale codziennie rowerzyści zabijają przechodniów. Tuzinami. Jak kamienie na szaniec. Bez kitu. Tango down.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. stefan #2080469 | 89.228.*.* 4 paź 2016 23:58

      kiedyś próbowałem jechać z maksymalną dopuszczalną prędkością po al warszawskiej, jadąc oczywiście prawym pasem podjechał do mnie na odległość około 1 m kałtobus komunikacji wiejskiej którego kierowca używał nerwowo sygnałów świetlnych w celu zmuszenia mnie do bardziej brutalnego traktowania pedału przyśpiesznika, nadal mam tak jeździć? przecież będę uważany za ciotkę mimo przejechanych dziesiątek tysięcy km oesowych na limicie, dopuszczalna prędkość 50 km/h na wspomnianej warszawskiej czy sielskiej to tylko ułatwienie statystyki (bez)roboty dla MILICJI, nic więcej, nic

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. PEGERASTA #2080453 | 89.228.*.* 4 paź 2016 23:12

        POJEDZIEMY 500+ JUŻ WIDAĆ PO OC

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      2. no tak ale #2080429 | 83.3.*.* 4 paź 2016 22:43

        pokażcie mi chociaż jedną osobę,która jeżdzi po mieście 50 na godzinę - to fikcja

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      3. Grześ #2080410 | 4 paź 2016 22:27

        Rozumiem ograniczenie predkosci dla aut. Nie rozumiem ograniczen dla hulajnóg.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. zniesmaczony #2080397 | 88.156.*.* 4 paź 2016 22:17

          szkoda w ogóle komentować to...

          Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

        2. busik #2080363 | 89.228.*.* 4 paź 2016 21:48

          dlaczego korki? bo piesi chodzą jak po pastwisku no i gdzie my mamy te ścieżki rowerowe? kpina kpina kpina

          Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

        3. Stef #2080360 | 94.254.*.* 4 paź 2016 21:47

          Zdumiewające jak władza "troszczy" się o obywatela. Za rok pewnie zmniejszą do 40km/h.

          Ocena komentarza: warty uwagi (8) ! - + odpowiedz na ten komentarz

        4. ox #2080359 | 88.156.*.* 4 paź 2016 21:47

          W skandynawii rząd restrykcyjnie egzekwuje odstępstwa od przepisów ruchu drogowego ale w zamian daje dobre drogi i brak konieczności życia w biegu żeby żyć godnie.A u nas co?E7 4 pasy o 50 lat za późno????

          Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

          1. mvp #2080326 | 83.24.*.* 4 paź 2016 21:07

            "jazda na hulajnodze niewiele różni się od jazdy na rowerze" haha Naprawdę ... ?

            Ocena komentarza: warty uwagi (10) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          2. prawdziwy olsztyniak #2080303 | 81.190.*.* 4 paź 2016 20:48

            nie ma to jak knur ktory probuje dobrac sie do kieszeni obywatelom,te wszystkie szmaty od 25 lat powtarzam wszystkie wybrane ,gowna nie zrobily nic aby porawic bezpieczenstwo na drogach,tylko i wylacznie kary obostrzenia,itp,te imbecyle nie potrafili wprowadzic na drogach mijanek,25 lat betonu komunistycznego ,przyklad modernizacja drogi olsztyn ostroda hanba tym walom ani,ani jednej mijanki w tatych czsach kazdy beton byl za granica i widzial rorzne rozwiazania drogowe ,mimo to nawet sie nie zajaknal zeby cos zmienic i pluje wam w twarz kierowniczo prezesowskie komuchy najgorzej jak z buraka robi sie kapitalista wychodzi gowno w kolorze buraka

            Ocena komentarza: warty uwagi (8) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          3. x #2080271 | 83.6.*.* 4 paź 2016 20:36

            500+

            Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          4. Andrzej #2080269 | 88.156.*.* 4 paź 2016 20:34

            zakazać jazdy samochodów i wycofać je z produkcji to nie będzie wypadków

            Ocena komentarza: warty uwagi (15) ! - + odpowiedz na ten komentarz

          5. ddf #2080244 | 83.6.*.* 4 paź 2016 20:22

            Jazda na włączpnych światłach w lato też miała ograniczyć wypadki, a badania pokzały że wypadków było jeszcze wiecej

            Ocena komentarza: warty uwagi (19) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

            1. sds #2080238 | 83.6.*.* 4 paź 2016 20:21

              Nie chodzi o bezpieczenstwo tylko o kase z mandatów bo kto wytrzyma jechać 50 km/h prrzy pustej drodze w nocy

              Ocena komentarza: warty uwagi (24) ! - + odpowiedz na ten komentarz

            2. ironista #2080232 | 88.156.*.* 4 paź 2016 20:17

              Ogromna większość z tych 1777 wypadków zdarzyła się zapewne poza terenem zabudowanym no a cóż szkodzi zmienić przepis i przy okazji przetrzepać kieszenie kierowcom w terenie zabudowanym

              Ocena komentarza: warty uwagi (18) ! - + odpowiedz na ten komentarz

            3. ehh najlepiej zakazać #2079962 | 46.186.*.* 4 paź 2016 15:35

              najpierw niech te bydlaki wybudują te ścieżki dla rowerów a później zakażą jazdy po jezdni a nie od razu zrobić zakaz a później niech sobie ludzie prowadzają rowery i noszą deski czy rolki pod pachą i na próżno szukają odpowiednich ścieżek..., bez przesady ale nikt specjalnie nie przeszkadza pieszym jadąc na rolkach czy desce..., co mają robić dzieci, którym wszystkiego zabrania chory przepis ! wiem, niech kolejne pokolenia zaczną wyjeżdżać z tego poronionego, nie przyjaznego własnym obywatelom kraju !

              Ocena komentarza: warty uwagi (13) ! - + odpowiedz na ten komentarz