Jak informuje policja, w ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w niemal 5 proc. mniej wypadków niż w roku 2014, jednak z 303 ofiar takich wypadków, aż 300 to rowerzyści.
Nie tak dawno, bo w poniedziałek nad ranem kierowca potrącił rowerzystę na skrzyżowaniu ulicy Kanta z Wilczyńskiego w Olsztynie. Okazało się, że włączając się do ruchu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzystce. Na szczęście, oprócz siniaków kobiecie nic się nie stało. Policjanci apelują o ostrożność szczególnie przy ograniczonej widoczności, czyli wczesnym rankiem, o zmierzchu, jak również przy opadach deszczu i gęstej mgle.
Po miesiącach letnich kierowcy są przyzwyczajeni do widoku rowerzystów na drogach, jednak w dalszym ciągu zapominają o ich obecności i podstawowych zasadach, które pozwalają zachować zarówno bezpieczeństwo kierowców jak i licznie obecnych rowerzystów na drodze. O podstawowych zasadach współistnienia na drodze kierowców i rowerzystów należy pamiętać zwłaszcza teraz, kiedy szybciej robi się ciemno i dużo trudniej dostrzec rowerzystę jadącego drogą lub poboczem.
W przypadku obecności rowerzystów na jezdni najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej odległości podczas ich wymijania — powinien to być minimum 1 metr, oraz zwrócenie uwagi na ścieżki rowerowe, które niejednokrotnie krzyżują się z drogami – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. — Bądźmy wyczuleni na obecność rowerzystów, zwłaszcza, że ich liczba z roku na rok rośnie.
No dobrze, a jakie grzechy na sumieniu mają rowerzyści?
Powinni pamiętać, aby w przypadku braku ścieżki rowerowej jechać poboczem drogi lub możliwie jak najbliżej jej krawędzi — radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. — Po zmroku natomiast dla lepszej widoczności i bezpieczeństwa powinni włączyć odpowiednie oświetlenie oraz zamontować odblaskowe elementy na rowerze lub zadbać o odblaskowe elementy ubioru.
To samo tyczy się również jazdy przed świtem.
Według prawa o ruchu drogowym na każdym przejściu dla pieszych rowerzysta ma obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go. Rowerzyści powinni także pamiętać, że mogą poruszać się po chodniku lub drodze dla pieszych wyłącznie w trzech wypadkach: gdy opiekuje się on jadącym na rowerze dzieckiem w wieku do 10 lat; gdy droga wzdłuż której jedzie rowerzysta pozwala na ruch samochodów z prędkością większą niż 50 km/h, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów; gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni — śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła.
Policyjne statystyki za rok 2015 pokazują, że aż 65 proc. spośród 4634 wypadków z udziałem rowerzystów powodują nie sami rowerzyści, a inni uczestnicy ruchu. Okazuje się także, że spośród 303 ofiar wypadków z udziałem rowerzystów, aż 300 to sami rowerzyści. Te wyniki pokazują, że o ile wypadków z udziałem rowerzystów było w mniej w stosunku do roku 2014 (minus 4,5 proc.), to jednak dalej śmierć w takich wypadkach ponoszą przede wszystkim rowerzyści.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez