Bez dobrego smarowania daleko nie zajedziesz

2016-08-03 10:14:16 (ost. akt: 2016-08-03 10:24:16)
Bez dobrego smarowania daleko nie zajedziesz

Autor zdjęcia: Pixabay

Trwa sezon wyjazdów wakacyjnych. Przed podróżą na pewno należy skontrolować stan oleju. To jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych.

Stosowanie odpowiednio dobranego oleju zapewnia płynną pracę silnika.
To olej, dzięki zapewnieniu ochronnej warstwy smarnej, zapobiega tarciu części metalowych jednostki i ich zużyciu. Olej, podobnie jak inne płyny eksploatacyjne powinien być regularnie wymieniany. Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów wymianę powinno się przeprowadzać co 15 tys. do 30 tys. km. Warto podkreślić, że jest to wartość uśredniona, która może zarówno wydłużyć się, jak i skrócić, ponieważ istotny wpływ na decyzję o wymianie ma nie tylko stan silnika, ale i styl jazdy. Więc...

O częstszej wymianie oleju pamiętać powinni kierowcy samochodów z silnikiem Diesla, gdyż to właśnie tam najczęściej dochodzi do wymieszania oleju silnikowego z olejem napędowym, co skraca żywotność tego pierwszego, szczególnie przy częstym hamowaniu i ruszaniu. Zanim wymieniony olej warto wcześniej sprawdzić jego stan zatrzymując samochód na równym podłożu. Trzeba pamiętać, że niekorzystny jest zarówno nadmiar, jak i niedobór oleju. Optymalny stan znajduje się między górną a dolną kreską na podziałce.
Najczęściej stosowany podział olejów silnikowych wyodrębnia produkty mineralne, półsyntetyczne i w pełni syntetyczne. To, co je rozróżnia, znajduje się w tzw. bazie olejowej, którą określa się podstawowy składnik oleju. W porównaniu produktów najlepiej wypada olej syntetyczny. Zapewnia on najlepszą ochronę silnika oraz doskonale sprawdza się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.

Gorzej od olejów syntetycznych oceniane są tzw. półsyntetyki, będące mieszanką mineralnych i syntetycznych baz olejowych. Najsłabiej w tym zestawieniu wypadają coraz rzadziej używane oleje mineralne, które nie są w stanie zagwarantować pełnej ochrony silnika. Odznaczają się gorszą odpornością na wysoką temperaturę. Eksperci twierdzą, że oleje mineralne przyczyniają się do tworzenia większej ilość osadów niż ma to miejsce w przypadku produktów syntetycznych. Tu jednak istotna uwaga. Kupując nowy olej warto pamiętać, że wybór produktu syntetycznego nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Nie należy zalewać tego typu olejem silników starszych, z dużym przebiegiem lub takich, które są w złym stanie technicznym. Rozważając zakup i wymianę oleju warto również wcześniej zajrzeć do instrukcji samochodu, aby zapoznać się z rekomendacjami producenta. Pomocne w wyborze będą także specjalne programy, np. Shell LubeMatch, dzięki którym możemy dopasować olej do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.
woj

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB