IS, czyli kompakt premium story

2016-07-20 13:25:56 (ost. akt: 2016-07-20 13:32:03)
Model IS 250 F-Sport to trzecia generacja kompaktowego lexusa, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1998 roku

Model IS 250 F-Sport to trzecia generacja kompaktowego lexusa, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1998 roku

Autor zdjęcia: Mannen Kisi\Wikipedia

W połowie lat 90. Lexus postanowił zaatakować segment aut kompaktowych. Wówczas był on zdominowany przez niemieckich producentów. Na pierwszej linii frontu stanął główny projektant Nobuaki Katayama.

Nobuaki Katayama nie był żółtodziobem... To były kierowca wyścigowy, który wcześniej pracował nad projektem tylnonapędowej corolli AE85/86, a potem działał w zespole zajmującym się samochodami startującymi w wyścigach Le Mans.
Lexus IS pierwszej generacji trafił na rynek japoński w 1998 roku jako toyota altezza (do połowy 2005 roku wszystkie lexusy oferowano na tamtejszym rynku pod marką macierzystego koncernu firmy). Sprzedaż samochodu oznaczonego jako IS 200 — wyposażonego w sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy — rozpoczęto w Europie w 1999 roku.

IS został dobrze przyjęty przez klientów, nie brakowało również pochlebnych opinii dziennikarzy. Niedługo po premierze miałem okazję oglądać go na jednej z olsztyńskich ulic i prawdę mówiąc — ujął mnie. Czuć w nim sportowy polot wspomnianego projektanta. Chwalono jego własności jezdne i osiągi, określając kompaktowego lexusa jako „samochód kierowcy“. Doświadczenie Katayamy zrobiło swoje. Dwulitrowy silnik o mocy 155 KM rozpędzał auto do setki w 9,3 sekund i zapewniał prędkość maksymalną rzędu 216 km/h.

Napęd przekazywany był na tylną oś za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej przekładni automatycznej lub manualnej o pięciu lub sześciu przełożeniach. IS był jedynym modelem Lexusa wyposażanym w skrzynie mechaniczne, a sześć biegów było wówczas ewenementem w samochodach kompaktowych. Dwa lata później ofertę wzbogacono o wersję IS 300 z 215-konną, trzylitrową, rzędową szóstką. Doszedł również wariant kombi, nazwany SportCross.

W marcu 2005 na genewskim salonie samochodowym zaprezentowano drugą generację lexusa IS. Auto było dłuższe i szersze od poprzednika, a w jego konstrukcji zastosowano elementy aluminiowe. Prawdziwa rewolucja dokonała się pod maską — w wersjach IS 250 oraz IS 350 rzędowe szóstki zastąpiono silnikami V6 o pojemnościach odpowiednio 2,5 i 3,5 litra, współpracujące z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Zgodnie z panującym trendem, europejskim kierowcom zaoferowano jedyny w ofercie Lexusa model z silnikiem wysokoprężnym — IS 220d z czterocylindrową jednostką z avensisa oraz manualną skrzynią biegów.

Rok później podczas salonu NAIAS w Detroit przedstawiono lexusa IS F. Auto będące fabryczną modyfikacją wersji podstawowej, wyposażono w pięciolitrowy, wolnossący silnik V8 o mocy 477 KM. Zapewniał on przyspieszenie do setki w 4,6 sekundy oraz prędkość maksymalną na poziomie 270 km/h. Mógłby więcej, ale została ona elektroniczmie ograniczona.

W 2008 roku przyszedł czas na face-lifting karoserii, ulepszono zawieszenie i układ kierowniczy. Na paryskim salonie samochodowym miała miejsce premiera lexusa IS 250 C. Czyli dwudrzwiowego coupe-kabrioletu ze składanym dachem, inspirowanego koncepcyjnym modelem LF-C z roku 2004. Auto było również dostępne w mocniejszych wersjach IS 300 C oraz IS 350 C.
Przy okazji drugiego liftingu w 2010 roku wersję IS 220d zastąpiono oszczędniejszym, lecz mniej dynamicznym wariantem IS 200d. Jednocześnie ofertę wzbogacono o będący efektem fabrycznego tuningu samochód IS F Sport. Modele IS 250 oraz IS 350 były dostępne również z napędem wszystkich kół — AWD.

Trzecia generacja Lexusa IS, w której wykorzystano pomysły z koncepcyjnych modeli LF-LC i LFCC, zadebiutowała w roku 2013. Oprócz modeli IS 250, IS 250 AWD oraz IS 350 klientom zaoferowano napędzaną hybrydową jednostką o mocy 223 KM odmianę Lexus IS 300h. W 2015 roku samochód IS 250 zastąpiono wersją IS 200t, która została wyposażona w turbodoładowany, dwulitrowy silnik czterocylindrowy o zmiennym cyklu pracy, rozwijający moc 245 KM.
Na tegorocznej motowystawie w Pekinie przedstawiono lexusa IS model 2017 o odświeżonej stylistyce — to zapewne ostatni lifting przed wprowadzeniem kolejnej, czwartej generacji.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB