Rzecz działa się we włoskim mieście Pontedera, w romantycznej Toskanii... Siedemdziesiąt lat temu świat ujrzała pierwsza osa. To znaczy na odwrót: świat ujrzał vespę. Zanim to się jednak stało, wcześniej, bo w czasie II wojny światowej, w tej samej fabryce produkowano samoloty i części dla przemysłu zbrojeniowego. Vespa to jednak jak najbardziej pokojowy pojazd, który łączy ludzi mających pozytywne nastawienie do świata. Pewnym preludium był jednak prototyp o nazwie „Paperino”, znaczy znany bohater kreskówek — Kaczor Donald. Wprowadzono w nim szereg rewolucyjnych innowacji. Wyeliminowano napęd łańcuchowy, a manetkę biegów umieszczono na kierownicy. Oczywiście nadwozie było zamknięte, chroniące kierowcę. Tak więc w kwietniu 1946 roku prototyp MP6 był gotowy. Kiedy Enrico Piaggio zobaczył go pierwszy raz, wypowiedział słowa — Sembra una vespa! Co znaczy — „wygląda jak osa“. Vespę 98 z luksusowym wyposażeniem dodatkowym, takim jak prędkościomierz, stopka boczna oraz stylowe opony z białymi elementami wprowadzono do masowej produkcji.
Kiedy skuter powstawał, założenie jego projektantów było jasne. Miał to być tani i nieskomplikowany pojazd, który zmotoryzuje włoski rynek, jeżeli chodzi o jednoślady. Symbol 98 nawiązywał do pojemności skokowej cylindra, którego średnica wynosiła 50 mm... Zaraz, zaraz, to nieistotne dane. Istotne jest to, że motocykl mógł gnać z prędkością 75 km/h i spalał trzy litry mieszanki na sto kilometrów. Ciekawostką było to, że był wyposażony w zewnętrzny wałek napędowy łączący tylne koło z silnikiem. Dwa lata później w vespie montowano silnik o poj. 125 cm sześc. i mocy 4,5 KM. Wprowadzono w nim tylne zawieszenie i zmodyfikowano przednie montując sprężynę. W 1953 roku cały świat widział, jak vespą ulicami Rzymu podróżowała urocza Audrey Hepburn z przystojnym Gregory Peckiem w filmie „Rzymskie wakacje“. Aktorka na jednośladzie odkrywa inny świat i... miłość. W tym czasie świętowano wyprodukowanie półmilionowego egzemplarza vespy.
W 1955 roku wyprodukowano „sportową“ vespę 150 GS osiągającą magiczne 100 km/h! Jej następcą był model 180 SS z 1965 roku. Trzy lata później zaprezentowano vespę 180 rally. Wyróżniała ją nowa lampa przednia o większej mocy. W 1978 roku zaprezentowano vespę P 125 X z całkowicie odmienionym nadwoziem, zaś P 200 E wyposażono w oddzielny układ smarowania i, po raz pierwszy, kierunkowskazy wbudowane w nadwozie. Pamiętny 1984 rok przyniósł debiut automatycznej skrzyni biegów, zastosowanej w PK 125, co było najbardziej radykalną zmianą od 1946. Dla uczczenia 50 rocznicy powstania marki, w 1996 roku wyprodukowano model ET4 125 — pierwszy skuter vespa z czterosuwowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów. Jesienią 2000 roku wyprodukowano model ET4 50, pierwsze „Vespino“ z czterosuwowym silnikiem o rekordowym zasięgu — ponad 500 kilometrów na jednym baku!
Z okazji 70. rocznicy na rynek weszła vespa 946 opracowana wspólnie z firmą Armani. Co się dzieje, kiedy łączy się wyjątkową technologię i niecodzienny styl? Niewątpliwie robi się wówczas wrażenie na Ziemianach zamieszkujących Błękitną Planetę i to już po pierwszym dotyku... A to za sprawą skórzanych manetek z widocznym oldskulowym szwem. No dobrze, a czy ktoś widział sakwę tego cuda? Po prostu poezja. To dzieło sztuki na dwóch kołach napędza czterosuwowy, 3-zaworowy silnik o pojemności 125 cm sześc. Nad bezpieczeństwem czuwają natomiast hamulce z system ABS oraz kontrolą trakcji ASR.
Wojciech Kosiewicz
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez