Tarpan może i był prymitywny, ale z charakterem

2016-04-14 15:45:32 (ost. akt: 2016-04-14 15:50:14)
Tarpan może i był prymitywny, ale z charakterem

Autor zdjęcia: Dawid Skwarczewski/Wikipedia

Samochód tarpan, który w latach 1973-95 był produkowany przez Fabrykę Samochodów Rolniczych „Polmo“ w Poznaniu, do „technicznych“ nowinek nie należał. Miał jednak to coś, co pamięta się po latach.

Tarpan to gatunek doszczętnie wytępionego dzikiego konia... Niewielki, mierzący w kłębie zaledwie 130 cm o maści myszatej. Na grzbiecie ciemna, wyraźna pręga i pręgowane nogi, co jest cechą charakterystyczną ras prymitywnych. Samochód tarpan, który w latach 1973-95 był produkowany przez Fabrykę Samochodów Rolniczych „Polmo“ w Poznaniu, do „technicznych“ nowinek również nie należał. Miał jednak to coś.

Pamiętam wyprawę tarpanem przez Polskę. Pan Jurek, nasz sąsiad miał takie auto i razem z jego rodziną wyruszyliśmy w podróż z Olsztyna, aż do samiuśkich Tatr, do Zakopanego. On za kierownicą, obok mój tato i ja. Na tylnym siedzeniu mama, sąsiadka — pani Jagoda i jej córka Dorota... Ale to jeszcze nie wszyscy, bo na pace jechała moja rodzona siostra z koleżanką Elą. Jechały i to w bardzo komfortowych warunkach. Na leżąco z kocami i kołdrami. Na szczęście naszej eskapady nie zatrzymał żaden patrol Milicji Obywatelskiej. Była połowa lat 80-tych, z głośników wydobywał się charakterystyczny głos lidera UB 40, a spod maski głośny silnik.

Fot. Dawid Skwarczewski/Wikipedia

Wróćmy jednak do początków. Tak więc, na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku podjęto decyzję o budowie samochodu dla rolnika. Zdecydowano, że auta będą konstruowane w Wielkopolsce. Rozpoczęcie produkcji seryjnej auta zaplanowano na początek 1973 roku. Pierwotnie miało się nazywać ...warta, ale w konsekwencji nazwano go tarpan. W sam raz dla rolnika i ten synonim wytrzymałości...
Wersja osobowa miała sześć miejsc w kabinie, zmniejszoną do 140 cm skrzynię ładunkową osłoniętą brezentową opończą i możliwość przewożenia 350 kg ładunku. W wersji towarowej długość skrzyni wynosiła 200 cm, a ładowność 575 kg przy trzech osobach mogących podróżować w kabinie.

W 1975 roku podpisano pierwszy kontrakt eksportowy na samochody tarpan. W latach 1975-1976 sprzedano 450 szt. tych aut do Grecji. Tarpany zakupił również Iran.
W pierwszej połowie 1977 roku z taśmy montażowej FSR zjechał dziesięciotysięczny samochód. W tym samym czasie zbudowano prototyp tarpana, który wyposażony był w nowy krajowy silnik 4C90 o zapłonie samoczynnym. Ten czterocylindrowy silnik opracowano i wykonano w Wytwórni Silników Wysokoprężnych w Andrychowie. Przy objętości skokowej 2417 cm sześc. i 4200 obr./min osiągał on moc 70 KM. W 1986 roku pod maską niewiele zmienionego auta zamontowano nowy silnik wysokoprężny. Zmodernizowano również zawieszenie. W 1988 roku pojawił się tarpan honker, który miał zastąpić radzieckie UAZ-y przeznaczone dla wojska. Ale to już zupełnie inna historia...
woj



Komentarze (3)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Waldemar Jeziorany #1976408 | 83.21.*.* 15 kwi 2016 08:25

    Ladowalem na niego 1200kg

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. cde #1976115 | 178.235.*.* 14 kwi 2016 17:15

    Silnik Fiata i silnik Żuka, Nysy. Takie były wtedy pojazdy a Tarpanem jeździło się nie najgorzej. Lepiej jak Żukiem czy Nysą. Za kierownicą podobnie jak w osobówce.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Były użytkownik #1976053 | 46.112.*.* 14 kwi 2016 16:09

    Autor nie napisał,że wersję osobową i towarową osiągano przez przesunięcie tylnej ściany. Jeśli do tyłu-to w kabinie mieściło się sześć osób. Jeśli do przodu-już tylko trzy. Zdjęcie przedstawia pojazd w wersji towarowej-ściana przesunięta do przodu.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz