Parkując prostopadle przodem należy pamiętać, aby przód zmieścił się w miejscu parkingowym. Musimy rozpoczynać manewr będąc znacznie dalej od linii samochodów, niż w przypadku parkowania prostopadle tyłem. Odległość ta zależy od gabarytów maski samochodu i posiadanych umiejętności parkowania. Parkując przodem z czasem po prostu nabieramy nawyku dobrej oceny odległości.
— Ogólna zasada jest taka: im dalej od linii aut rozpoczniemy parkowanie, tym większe mamy pole do manewru — radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. — Gdy tylko przód samochodu wpasuje się między samochodami sąsiadującymi z naszym miejscem parkingowym, należy obserwować tył i w chwili, gdy uzyskamy pozycję mniej więcej prostopadłą do osi jezdni, wyprostować kierownicę, a w razie potrzeby korekty, skręcić ją nieco w przeciwnym kierunku.
Równie często musimy parkować równolegle, czyli „na kopertę”. Jest to pozornie jeden z trudniejszych sposobów, ponieważ zazwyczaj mamy niewiele miejsca i musimy manewrować bardzo blisko innych pojazdów, a do tego tyłem. Jednak w praktyce jest to manewr dość prosty i efektywny.
— Ustawmy się więc możliwie blisko auta, za którym chcemy parkować i jak najmocniej kręćmy kierownicą w lewo — radzą trenerzy. — Istotą tego rodzaju parkowania jest jak najgłębsze „schowanie” samochodu między sąsiednimi pojazdami, możliwie blisko krawężnika.
Pamiętajmy, że przód pojazdu podczas parkowania równoległego zajmie dużą część jezdni i może utrudnić ruch innym samochodom. Jak już „schowamy” tył, zdecydowanie odkręcamy kierownicę i, bardzo uważając na przód auta, kontrolujemy odległość do samochodu za nami. Pamiętajmy też o pozostawieniu sporej przestrzeni przed samochodem niezbędnej do wyjechania z naszego miejsca parkingowego.
Parkowanie tyłem, mimo iż jest to manewr wymagający najmniej miejsca, zazwyczaj sprawia kierowcom najwięcej trudności.
— Spróbujmy najpierw ułożyć sobie w wyobraźni cały manewr i wszystkie kolejne ruchy kierownicą — mówią trenerzy. — Zamiast patrzeć w lusterko wsteczne (jeśli ocena odległości w ten sposób sprawia nam problem), można przekręcić głowę w prawo i spoglądać przez tylną szybę. Ważne, żeby monitorować zwłaszcza boki i rogi samochodu.
Bardzo wiele zależy od ćwiczeń. Kurs na prawo jazdy nie wszystkim daje pewność opanowania umiejętności parkowania, a świadomość, że obok jest prawdziwy samochód, a nie słupek, dla wielu osób bywa paraliżująca. Dlatego nie wykonujmy żadnych gwałtownych ruchów kierownicą. Jeśli nie do końca ufamy swoim umiejętnościom, parkujmy z minimalną prędkością. Nie jesteśmy pewni, czy bezpiecznie wykonamy manewr, zatrzymajmy pojazd, wycofajmy się z manewru spróbujmy jeszcze raz. Nie pozwólmy, aby inni kierowcy nas zestresowali.
Ruch na parkingu to normalna rzecz. Mamy prawo do bezpiecznego manewrowania nawet, jeżeli zajmuje ono dłuższy czas. Jeśli to możliwe, zawsze lepiej parkować przodem do wyjazdu, co umożliwi później bezpieczniejsze włączenie się do ruchu.
woj
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez