Sto trzydzieści lat w samochodzie

2016-02-03 10:32:14 (ost. akt: 2016-02-03 10:48:00)
Sto trzydzieści lat w samochodzie

Autor zdjęcia: daimler.com

Pierwsze pojazdy napędzane silnikami spalinowymi zaczęły być produkowane w Niemczech 130 lat temu.

W tym roku minęło dokładnie 130 lat od momentu zgłoszenia przez Carla Benza patentu pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym. Pod numerem DRP 37435 kryje się patent na „pojazd z napędem spalinowym”, złożony przez inżyniera Carla Benza 29 stycznia 1886 roku w Niemieckim Urzędzie Patentowym w Berlinie. 130-letni dokument jest świadectwem innowacyjności Benza, jego kreatywności i wizjonerskiej przedsiębiorczości. Od 2011 r. znajduje się na Światowej Liście Programu „Pamięć Świata”, obok m.in. Biblii Gutenberga, Wielkiej Karty Swobód (Magna Carta) i Wielkiej mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha.


Pierwszy samochód na świecie Carl Benz zbudował w 1885 roku — na specjalnie zaprojektowanym podwoziu zamontował poziomo jednocylindrowy silnik czterosuwowy (pojemność skokowa 954 ccm, moc maksymalna 0,55 kW/0,75 KM przy 400 obr./min). Tak właśnie powstał samobieżny trójkołowy pojazd, który napędzany był przez silnik spalinowy. Osiągał wtedy zawrotną prędkość... 16 km/h. Został on zaprezentowany po raz pierwszy publicznie 3 lipca 1886 roku  na ulicy Ringstrasse w Mann­heim. Prawdziwe możliwości pojazdu pokazała podróż z  Mannheim do Pforzheim i z powrotem, odbyta w sierpniu 1888 roku „za kierownicą” udoskonalonego Modelu III. Jak na tamte czasy była to niezwykle wymagająca trasa o długości około 180 km.
Nie był to jednak pierwszy pojazd napędzany silnikiem. Pierwszy powstał jeszcze w XVIII wieku. W 1769 roku skonstruowano eksperymentalny ciągnik artyleryjski, który napędzany był silnikiem parowym. Autorem projektu był francuski wynalazca Nicolas Cugnot.

W 1886 r. pionierskie wynalazki Benza i Daimlera zapoczątkowały rewolucję w mobilności ludzi. Kolejne 130 lat to ciągłe wdrażanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań, które mają ułatwić nam poruszanie się w jak najszybszy i najbezpieczniejszy sposób. Kolejnymi kamieniami milowymi w historii światowej motoryzacji były takie wynalazki jak pierwsze ogumienie pneumatyczne, wynalezione w 1888 roku przez Johna Boyda Dunlopa. Jedenaście lat później tego typu ogumienie zostało po raz pierwszy zastosowane w wymiennej obręczy, za sprawą braci Michelin. To wszystko było jednak przygotowaniem do najważniejszego wydarzenia — czyli uruchomienia pierwszej seryjnej produkcji samochodu Ford T w 1907 roku w Stanach Zjednoczonych.


Carl Benz urodził się w 1844 roku w Mühlburgu (obecnie dzielnica Karlsruhe) w Niemczech. W 1853 roku rozpoczął naukę w liceum przyrodniczym w Karlsruhe. W 1860 roku zaczął studia w  Polytechnische Hochschule w Karlsruhe. Po czterech latach na uczelni uzyskał tytuł inżyniera mechanika. W 1878 roku stworzył konstrukcję  dwusuwowego silnika spalinowego, a następnie lekkiego silnika czterosuwowego. Zastosował mechanizm różnicowy oraz skonstruował inne zespoły pojazdu mechanicznego, jak świeca zapłonowa, sprzęgło, gaźnik, chłodnica wodna oraz skrzynia biegów. W 1883 założył spółkę „Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik Mannheim” produkującą stacjonarne silniki spalinowe na gaz miejski. Firma po połączeniu w roku 1926 ze spółką Daimler-Motoren-Gesellschaft przekształciła się w spółkę akcyjną Daimler-Benz AG. Carl Benz zmarł w 1929 roku w nimieckim Landenburgu.

kraw

Komentarze (5)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Tom Dee #1923911 | 88.156.*.* 3 lut 2016 20:05

    Jaki jest związek tego patentu z naszym regionem ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Dżon Rambo #1923574 | 217.99.*.* 3 lut 2016 14:16

    A kiedy nasz twórca opatentuje tramwaje XD

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. 130 lat.... #1923455 | 91.229.*.* 3 lut 2016 12:27

    piękny wynalazek, zaawansowana technika i inspirujące rozwiązania - wszystko to na nic, bo w Olsztynie najważniejsze muszą być tramwaje....

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)