Honda w pogoni za prędkością

2015-12-16 12:16:48 (ost. akt: 2015-12-17 10:55:27)
Honda w pogoni za prędkością

Autor zdjęcia: Przemysław Getka

Nowa honda civic w wersji Type R to najszybsze serynie produkowane auto z napędem FWD na świecie. To rajdówka w ciele hatchbacka, która daje niesamowite wrażenia z jazdy.

Hot hatch to sportowe wersje samochodów kompaktowych i subkompaktowych na podwoziu hatchback. Termin ten pojawił się w latach 80. XX wieku w Wielkiej Brytanii. Jednym z ikonicznych reprezentantów tej klasy jest honda civic Type R. Tylko cztery modele produkowane przez japońskiego producenta samochodów noszą legendarne czerwone logo Type R — NSX, Accord, Integra i Civic. To właśnie NSX jako pierwszy model otrzymał wyróżnienie w postaci sportowej wersji. Japońscy projektanci zainspirowani sukcesami w świecie Formuły 1 w 1992 roku stworzyli pierwszy model w wersji Type R.

Konstrukcja samochodu oparta jest na dziewiątej generacji hondy civic. Model prezentuje się bardzo efektownie. Jednak nie efekt wizualny był celem konstruktorów hondy civic Type R. Samochód ma być maksymalnie dociśnięty do podłoża. Maksymalna prędkość fabryczna to aż 270 km/h. Za moc odpowiada silnik 2,0 VTEC Turbo o mocy 310 KM, która jest dostępna przy 6500 obr./min i przekazywana jest tylko na przednie koła. Maksymalny moment obrotowy to 400 Nm i jest do dyspozycji kierowcy od 2500 obr./min. Nowy motor Hondy spełnia normy czystości Euro 6 i odznacza się bardzo zaawansowaną konstrukcją. Nowa jednostka otrzymała turbosprężarkę, która pozwala uzyskać lepsze osiągi przy niższych prędkościach obrotowych. Z kolei przy wyższych obrotach doskonałą dynamikę zapewnia układ zmiennych faz rozrządu i-VTEC. Samochód wyposażony jest w sześciostopniową manualną skrzynię biegów. Pozwala ona wybrać kierowcy odpowiedni bieg w każdym momencie, na przykład zredukować z piątego na trzecie przełożenie podczas zbliżania się do zakrętu. Po raz pierwszy honda civic w wersji Type R posiada przycisk o tej samej nazwie. — Kiedy naciskamy czerwony przycisk przy kierownicy, zawieszenie staje się twardsze i zmienia się też wyświetlacz na desce rozdzielczej — opowiada Jarosław Krymski. To nie jedyne nowości w stosunku do poprzednich wersji. Najważniejszą dla fanów zawrotnych prędkości jest oczywiście to, że po raz pierwszy civic posiada turbodoładowanie. Trzeba też dodać, że tak wysokie osiągi ma samochód z napędem jedynie na przednią oś. Jeden występ na torze Nurburgring wystarczył, aby model zdobył tytuł najszybszego seryjnie produkowanego samochodu przednionapędowego na świecie.

Prędkość to jedno, ale to, jak wygląda nowa honda, to rzecz również warta podkreślenia. Juz na pierwszy rzut oka widać, że nie jest to zwykłe auto, a prawdziwy potwór. Sportowy spoiler, modelowane wloty powietrza i wszechobecna czerwień, widoczna w wykończeniach auta i w jego wnętrzu. Nisko osadzony fotel kierowcy i czytelne, sportowe zegary sprawiają, że kierowca ma błyskawiczny dostęp do niezbędnych informacji. Inteligentny wyświetlacz wielofunkcyjny (i-MID) sterowany przyciskami na kierownicy, system multimedialny Honda Connect z ekranem dotykowym — wszystkie elementy wyposażenia znajdują się dokładnie tam, gdzie być powinny. Honda civic w wersji Type R jest autem, którego każdy element został zaprojektowany tak, żeby jak najbardziej wyśrubować osiągi tego modelu.

kraw


Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. anonimek1 #1882676 | 188.112.*.* 16 gru 2015 15:20

    "...najszybsze serynie produkowane auto na świecie" ? Bez jaj, redaktorku poczytaj trochę o motoryzacji

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-10) ! - + odpowiedz na ten komentarz