Gdy temperatura powietrza spada, a synoptycy ostrzegają o pierwszych przelotnych opadach deszczu i śniegu, w głowach wielu kierowcach kiełkuje myśl o wymianie opon na zimowe. W Polsce takiego obowiązku nie ma, ale w wielu krajach istnieją rygorystyczne przepisy. Źle dobrane opony niosą za sobą wiele zagrożeń i to nie tylko w okresie zimowym. Dowodzą tego policyjne statystyki. Jak bez szwanku dojechać do celu i uniknąć nieprzyjemności na drodze?
Europa podzielona
Nie we wszystkich państwach można dowolnie interpretować przepisy. W wielu krajach Europy istnieje obowiązek jazdy na oponach zimowych. Jest tak między innymi w Austrii, Niemczech, Norwegii, Szwecji i Czechach (na specjalnie oznakowanych drogach). Wymiana opon nie obowiązuje chociażby w Holandii, Belgii, Danii czy Wielkiej Brytanii. Mieszkańcy Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoch i Czarnogóry wymieniają opony tylko w szczególnie określonych warunkach, np. podróżując przez Alpy. W większości przypadków przepis nakazujący wymianę opon na zimowe obejmuje okres od 1 grudnia do 31 marca.
Statystyki nie kłamią
Od tego jak przygotujemy opony (nie tylko zimą) zależy nasze bezpieczne dotarcie do celu. W 2012 roku zły stan techniczny pojazdów był przyczyną 55 wypadków drogowych, zginęło w nich 6 osób, a rany odniosło 66. Braki w ogumieniu stanowiły ponad 21% w tej kategorii przyczyn. W roku 2013 liczba wypadków zmniejszyła się do 53, w których zginęło 6 osób, a 63 osoby zostały ranne. Niestety, aż 30% z nich spowodowane były brakami w ogumieniu. Rok 2014 to kolejny spadek ilości wypadków (do 44). Śmierć poniosło 5 osób, a rany 59. Zły stan ogumienia był przyczyną 17% wszystkich wypadków związanych z niesprawnością techniczną pojazdów w ubiegłym roku.
Źródło: korkowo.pl
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez