Był 30 lipca 1971 roku. Na powierzchnię Księżyca dotarła misja Apollo 15. Już po raz czwarty człowiek stanął na jedynym naturalnym satelicie Ziemi. Tym razem jednak nie tylko chodził po Srebrnym Globie, ale również po nim jeździł…
Do ciekawych rozwiązań technicznych pojazdu należały koła, które zostały wykonane według pomysłu naukowca polskiego pochodzenia. Tradycyjne z gumy nie mogłyby być zastosowane, więc… po wielu eksperymentach profesor Bekker zaprojektował koła ze stalowego drutu używanego do produkcji strun fortepianowych i tytanowych blaszek. W czasie, kiedy je konstruował, ponoć podkradał żonie w kuchni różnorakie sitka, które testował przesiewając piasek. Księżycowe koła musiały wytrzymywać temperaturę w zakresie od plus 140 stopni do minus 160 stopni Celsjusza oraz nie zapadać się w księżycowy pył. Jak pojazd sprawował się na Księżycu? Okazało się, że bardzo dobrze. Był zwrotny i dotarł do miejsc, gdzie nie mogliby dojść pieszo astronauci. Wspinał się na zbocza, przewoził próbki skał oraz robił zdjęcia.
Pojazdy skonstruowane przez prof. Bekkera wzięły udział w trzech misjach księżycowych: Apollo 15, 16 i 17. Podczas pierwszej astronauci przebyli łącznie 27,9 km, podczas drugiej 27,1 km, a w trakcie trzeciej 36,1 km. Wszystkie trzy pojazdy pozostały na Srebrnym Globie. Niestety, naukowiec polskiego pochodzenia, który wniósł olbrzymi wkład w badania nad kosmosem i jest autorem kilkunastu patentów naukowych, w Polsce jest raczej nieznany. woj
Mieczysław Grzegorz Bekker
Urodził się w 1905 roku w Strzyżowie koło Hrubieszowa. Już będąc uczniem, dał się poznać jako świetny matematyk. W szkole należał do tych, którzy umieli rozwiązywać najbardziej skomplikowane zadania. Po zdaniu matury został studentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Warszawskiej. Jedną ze swoich praktyk odbył w podparyskiej fabryce Renault. Egzamin dyplomowy po pięcioletnich studiach zdawał m.in. ze znanym konstruktorem i pilotem Stanisławem Wigurą.
Dane techniczne pojazdu księżycowego LRV:
– akumulatory – dwa 36-woltowe;
– masa własna pojazdu – 209 kg;
– dopuszczalna masa ładunku
– 490 kg;
– wymiary pojazdu (długość/wysokość) – 3,1/1,14 m;
– rozstaw osi – 2,29 m;
– wymiary kół (średnica/szerokość)
– 81,3/22,9 cm;
– pokonywanie zboczy
– do 25 stopni;
– prędkość maksymalna – 14 km/h;
– możliwy dystans do przebycia
– ok. 92 km.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez