Trzy dekady temu pojawił się model porsche 959

2015-08-13 10:12:52 (ost. akt: 2015-08-12 10:18:30)
Trzy dekady temu pojawił się model porsche 959

Porsche 959 innowacyjnością przerastało swoją epokę

Autor zdjęcia: Porsche

Supersportowy wóz, skonstruowany jako platforma najnowszych technologii, był w chwili premiery najszybszym samochodem świata. Do setki rozpędzał się w 3,7 sekundy, natomiast jego prędkość maksymalna wynosiła 317 km/h.

W samochodzie zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań technicznych. Do konstrukcji nadwozia użyto kevlar i auminium. Za sprawą innowacyjnego, sekwencyjnego turbodoładowania z systemem chłodzenia powietrza doładowującego zamontowany z tyłu 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 2,85 l osiągał moc 450 KM. Ze względu na wysoką temperaturę pracy silnika w głowicy cylindrów zastosowano chłodzenie cieczą. Nowoczesnym rozwiązaniem jak na połowę lat 80. XX wieku było zastosowanie czterech zaworów na cylinder. Silnik wyposażono w cztery wałki rozrządu oraz hydrauliczną regulację luzów zaworowych.

Ciekawostką było to, że na niższych obrotach turbosprężarka doładowywała pracę trzech cylindrów, natomiast na wyższych, druga turbina wspomagała pracę wszystkich sześciu cylindrów. Za przeniesienie siły napędowej odpowiadała 6-stopniowa skrzynia biegów i elektronicznie sterowany napęd na cztery koła. To również była innowacja, jak na ówczesne czasy. Układ napędu mógł pracować w czterech trybach: do jazdy po suchej nawierzchni, po mokrej nawierzchni, po śniegu i lodzie oraz po błocie.

Warto wspomnieć o zastosowanym układzie ABS, który pozwalał na kontrolę każdego z kół oraz o tym, że w każdym z kół ciśnienie było kontrolowane.
W 1986 roku dwa samochody porsche 959 osiągnęły podium na Rajdzie Dakar zajmując dwa pierwsze miejsca. W tym samym roku auto przeznaczone do wyścigów długodystansowych zajęło siódme miejsce w słynnym 24-godzinnym Le Mans.

woj


Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB