Mały wielki samochód rodem z Oxfordu

2015-07-29 09:00:00 (ost. akt: 2015-12-01 13:49:03)
Mały wielki samochód rodem z Oxfordu

Autor zdjęcia: Wikipedia

Beatlesi i mini to najbardziej znane produkty eksportowe Wielkiej Brytanii, choć jeżeli chodzi o dwudrzwiowy mały samochód, to wciąż rzadkość na naszych polskich drogach. Częściej można spotkać jego nowoczesnego następcę niż samochód, którym jeździł popularny bohater serialu komediowego Jaś Fasola.

Produkcja mini rozpoczęła się w 1959 roku i samochód produkowany był nieprzerwanie do roku 2000. Producentem mini był British Motor Corporation. Głównym powodem podjęcia się przez BMC projektu, a później produkcji małolitrażowego samochodu było kryzys paliwowy z lat 50. Za charakterystycznym projektem małego dwudrzwiowego samochodu stoi Alec Issigonis. Przez ponad 40 lat produkcji pojawiło się kilka modeli tego samochodu. Morris mini traveller i austin mini countryman, czyli trzydrzwiowe combi z otwieranymi na bok drzwiami bagażnika. Oba modele powstały na tylko nieznacznie przedłużonym podwoziu klasycznego „miniaka”. Jednym z modeli dostępnych dla nabywców był mini van. Ten użytkowy furgon zbudowany został na podwoziu travellera i miał ładowność 1/4 tony. Był to bardzo popularny wśród Brytyjczyków pojazd. Mieliśmy już vana, ale to nie wszystko. Brytyjscy projektanci wpadli na to, żeby na bazie mini zbudować nawet pick-upa, w którym zaraz za kabiną osadzono otwartą skrzynię ładunkową. Powstały jeszcze wersje luskusowe i rajdowe klasycznego reprezentanta brytyjskiej myśli inżynierskiej. Główna fabryka mini w Wielkiej Brytanii znajdowała się (i dalej można ją tam zobaczyć) na dzielnicy Cowley w Oxfordzie. Obecnie produkowane są tam modele następcy mini.

kraw

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB