Legendy motoryzacji. Jak rozpoczęła się era mercedesów?

2015-07-21 15:26:07 (ost. akt: 2015-07-22 09:06:32)
Legendy motoryzacji. Jak rozpoczęła się era mercedesów?

Fot. Mercedes-Benz

W 1901 roku, kiedy to w Dreźnie uruchomiono pierwszą na świecie kolej podwieszaną, a w Bridgeport odbył się pierwszy lot pojazdu z silnikiem braci Wright, mercedes święcił swoje pierwsze triumfy w rajdach.

Z myślą o udziale w wyścigowym "Tygodniu Nicejskim" August Wilhelm Maybach, niemiecki konstruktor i przemysłowiec oraz współpracownik Gottlieba Daimlera skonstruował pionierski automobil. Pod jego maską zamontowano czterocylindrowy silnik o pojemności 5,9 litra i mocy... 35 KM. Pozwalała ona na rozpędzenie auta do „setki“. Emil Jellinek, przedstawiciel firmy, przyczynił się do tego, że model ten uznano za pierwszego „mercedesa“. To on nalegał, żeby automobil nosił imię jego trzeciej ukochanej córki.


Pętla Nicea-Aix-Salon-Nicea została najszybciej pokonana właśnie przez mercedesa. Dokonał tego fabryczny kierowca mercedesa — Wilhelm Werner. Pokonał on trasę o długości niemal 400 km ze średnią prędkością 58 km/h. Konstrukcja pojazdu była inspiracją dla innych osób, które stawiały swoje pierwsze kroki w motoryzacji. 
Sukcesy tego auta były tak imponujące, że Paul Meyan, sekretarz generalny Automobilklubu Francji powiedział: Wkroczyliśmy w erę mercedesów. 


Już dwa lata później na trasach rajdowych pojawiły się mercedesy z 90-konnymi silnikami. Auto ze słabszym silnikiem, bo 60-konnym, za kierownicą którego zasiadł Belg Camille Jenatzy, uważany w historii za pierwszego zawodowego kierowcę wyścigowego, wygrało wyścig Gordona Benetta w Irlandii. Kolejnymi, znaczącymi sukcesami maszyn spod znaku trójramiennej gwiazdy, były zwycięstwa w Grand Prix Francji.

woj


Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB