Przez kilka dekad spotykano go wszędzie i to nie tylko na polskich drogach. Oficjalnie zaprezentowano go podczas salonu samochodowego w Turynie we wrześniu 1972 roku. Pierwsze sto sztuk wyprodukowano w zakładzie Cassino u podnóża wzgórza Monte Cassino. Jego produkcja ruszyła rok później w Bielsku-Białej.
Na początku montowano go z włoskich części. Kosztował 69 tys. złotych, co stanowiło około 20 średnich miesięcznych zarobków w kraju.
Najpierw montowano w nim silnik o poj. 594 cm sześc. i mocy 23 KM. W 1977 roku zwiększono jego pojemność do 652 cm sześc. Moc wzrosła wówczas o 1 KM. Prądnicę prądu stałego zastąpiono wówczas alternatorem.
Polski Fiat 126p produkowany był w czterech wersjach: standard, special, komfort oraz w wersji dla inwalidów. W latach 1978-1982 produkowano wersję lux ze zmienioną tapicerką, uchylnymi tylnymi szybami bocznymi oraz szerokimi listwami bocznymi.
W 1985 roku dokonano kosmetycznych zmian w wyglądzie nadwozia. Zastosowano nowe zderzaki oraz listwy boczne. Kolejne modernizacje odbyły się w 1994 i 1996 roku. Rok później wprowadzono oficjalną nazwę "Maluch". Produkcję samochodu zakończono we wrześniu 2000 roku. Łącznie wyprodukowano ponad 4,67 mln egzemplarzy fiata 126p.
Maluch był tak popularny, że powstała nawet o nim piosenka zespołu "Big Cyc" pt. "Mały fiat":
"Fiat narodził się za Gierka
Symbol klasy robotniczej
Chociaż kaszlał, ciężko stękał
Był jak skała i nie pękał".
Komentarze (1)
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
fsm #1540073 | 178.36.*.* 10 lis 2014 14:22
mały ciasny ale własny
Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! odpowiedz na ten komentarz