Lądowy krążownik

2015-04-08 11:44:39 (ost. akt: 2015-04-08 11:47:28)

Dziś to jedno z tych aut, którym można pojechać nie tylko po to, aby zrobić duże zakupy w hipermarkecie... 

Chociaż pierwsza jego wersja miała tylko tylny napęd a pod maską silnik o mocy zaledwie 28 KM i nie spełniała oczekiwań japońskiej armii.

Lądowy krążownik

Fot. Toyota

To był jednak zaledwie powojenny prototyp i Toyota stawiała swoje pierwsze kroki w konstruowaniu samochodów terenowych. Tak właściwie toyota land cruiser powstała nieco później, bo w 1954 roku. Rok później rozpoczęto produkcję modelu BJ25, który z profilu przypominał legendarnego Land Rovera. Pod maską samochodu znalazły się sześciocylindrowe silniki benzynowe o poj. 3,4 l i mocy 85 KM oraz o poj. 3,9 l i mocy 105 KM. W 1960 roku wprowadzono model J40. W tym przypadku oferowane były również silniki Diesla m.in. o poj. 3,0 l i mocy 85 KM.

Pierwszy, z prawdziwego zdarzenia model osobowy tego auta zaprezentowano w 1967 roku. Było to pokaźne rodzinne auto, które można było wykorzystać również pod kątem użytkowym. Lata 80. to model J60. Jeszcze większy i cięższy od poprzednika. W terenie jednak miał on wiele do powiedzenia. W podwoziu zastosowano sztywne osty napędowe oparte na resorach piórowych. Pod maską tego auta znalazł się sześciorzędowy turbodiesel o poj. 4,0 l i mocy 135 KM.

Przez lata Toyota wyrosła na jednego z liderów niezawodności, jeżeli chodzi o auta z napędem na cztery koła. Autami tymi jeżdżono od lasów deszczowych Ameryki Południowej po bezdroża Afryki i Australii. Nie brakuje również sukcesów w najsłynniejszym Rajdzie Dakar, gdzie toyoty udanie startowały w kategorii niezmodyfikowanych pojazdów w klasie diesel. 



Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB