Legendy motoryzacji — volkswagen polo

2015-02-07 10:00:00 (ost. akt: 2015-02-06 12:43:09)
Legendy motoryzacji — volkswagen polo

Fot. Stahlkoch/Wikipedia

Po raz pierwszy pojawił się czterdzieści lat temu, w 1975 roku. Już wówczas miał cechy, które do dzisiaj decydują o jego charakterze: nowoczesny napęd na przednie koła oraz praktyczną dużą pokrywę bagażnika.

Volkswagen polo względem technicznym był bliskim krewnym audi 50. Dla wielu kierowców był pierwszym samochodem. Wersja podstawowa z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 900 cm sześc. i mocy 40 KM kosztowała wówczas 7,5 tys. marek.
Już rok później Volkswagen rozszerzył ofertę o wersję z silnikiem 1,1 litra o mocy 50 KM. Z kolei w 1977 roku paleta modeli powiększyła się o kolejną wersję nadwozia. Chodzi o model Derby, dwudrzwiowe coupe, z wyraźnie zaznaczonym tyłem i bagażnikiem o pojemności 515 litrów, który wyznaczył nowe trendy w konstruowaniu nadwozia. Polo i Derby były w tamtym czasie dostępne także z silnikiem 1,3 litra o mocy 44 kW / 60 KM.
W sierpniu 1981 roku, zaprezentowana została druga generacja polo. Całkiem nowe nadwozie, z wyraźnym skośnym tyłem zmieniło jego oblicze. Przy złożonej tylnej kanapie pojemność bagażnika samochodu wynosiła tysiąc litrów, co wówczas było rekordem w tej klasie!

W wersji Economy samochód wykazywał wyjątkową oszczędność spalania. Uzyskano ją dzięki wyższemu sprężaniu mieszanki paliwa w komorze silnika oraz dłuższemu przełożeniu czwartego biegu.
W 1986 roku w polo zamontowany został pierwszy silnik wysokoprężny . Była to jednostka o mocy 45 KM. Samochód spalał 6 litrów oleju napędowego na 100 km. W tym samym roku w polo pojawił się pierwszy katalizator „mikro” w układzie wydechowym. Cztery lata później każde Polo z silnikiem benzynowym było wyposażone w taki katalizator. Jesienią 1990 roku Polo otrzymał masywniejsze zderzaki i prostokątne reflektory. W tym samym czasie zwiększono moc silników o kilka koni mechanicznych.

Trzecia generacja Polo miała swoją premierę w Paryżu w 1994 roku. W stosunku do poprzednika wprowadzono daleko idące zmiany pod względem technicznym, jak i stylistycznym. Lakierowane zderzaki nadały nowemu autu elegancji. Po raz pierwszy wprowadzono też wersję czterodrzwiową.
Wraz z wprowadzeniem na rynek trzeciej generacji pobito kilka rekordów produkcyjnych. W 1995 roku taśmę opuścił czteromilionowy egzemplarz, dwa lata później pokonano granicę pięciu milionów, a w 1999 roku sześciu milionów egzemplarzy.

Jesienią 2001 roku pojawiła się czwarta generacja popularnego polo. Można ją było łatwo rozpoznać po dużych, okrągłych reflektorach. Dostępny od początku w wersji trzy i pięciodrzwiowej samochód mógł być wzorem dla konkurentów pod względem jakości zastosowanych materiałów, poczucia komfortu, bezpieczeństwa oraz technologii napędu. W maju 2005 roku, z okazji 35 lecia samochód poddano face-liftingowi. Przyszedł czas na czwartą generację. Model dostępny był również w wersji uterenowionej Cross Polo. V generacja auta została zaprezentowana w 2009 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Bryła auta stała się jeszcze bardziej agresywna, przypominająca nowego VW golfa.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB