Tchórz zwycięża w Rajdzie Paryż-Dakar



2015-01-08 15:04:39 (ost. akt: 2015-01-08 15:07:01)

Iltis z niemieckiego znaczy tchórz. Aż trudno uwierzyć, że samochód z silnikiem o mocy 75 KM mógł wygrać najtrudniejszy rajd świata.

Tchórz zwycięża w Rajdzie Paryż-Dakar



Fot. Volkswagen-classic.de



W latach 70-tych ubiegłego wieku Volkswagen oraz Daimler-Benz otrzymały zadanie opracowania prototypu nowego samochodu terenowego z napędem na cztery koła, który byłby przeznaczony dla armii. W 1977 roku przetarg został rozstrzygnięty na korzyść Volkswagena. Trzy lata później auto to wygrało słynny Rajd Paryż-Dakar. 
VW Iltis o numerze startowym 137 kierowany był przez Fredry'ego Kottulinsky'ego. Do dziś auto zachowało się w oryginalnym stanie i można je zobaczyć w Auto Muzeum Volkswagen w Wolfsburgu.


Produkcją samochodu zajęła się należąca do koncernu Volkswagen firma Audi. Jego cechą charakterystyczną była długa, a zarazem pochyła pokrywa komory silnika. Jego dach pokrywała brezentowa opończa, którą w razie potrzeby można było zdjąć. 
Patrząc na nominalne osiągi samochodu trudno uwierzyć, że mógł on zwyciężyć. Silnik o pojemności 1,7 litra osiągał moc 75 KM przy 5 tys. obr./min. i pochodził z cywilnego volkswagena passata. Pozwalał on rozwinąć pojazdowi maksymalną prędkość 130 km/h. Resory piórowe razem z hamulcami bębnowymi również nie wzbudzają dziś zachwytu. Samochód dysponował jednak napędem na cztery koła z blokadą mechanizmu różnicowego na obie osie. Z doświadczeń rajdu mogli niedługo potem korzystać kierowcy modeli VW wyposażonych w system syncro.

W rajdzie wystartowało w sumie 116 samochodów, z czego do celu dojechało 51. Wśród nich cztery załogi VW, które zajęły oprócz pierwszego, także drugie, czwarte i dziewiąte miejsce. 10 tys. kilometrową trasę uczestnicy pokonali w 23 dni przejeżdżając przez Francję, Algierię, Mali, Niger, dzisiejsze tereny Burkina Faso, Mauretanię oraz Senegal.



Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Jaśko #1629734 | 176.221.*.* 9 sty 2015 15:28

    Faktycznie droga redakcjo, trudno uwierzyć w podaną przez Was moc. Wystarczyło mi parę minut poszukiwań w internecie, gdzie znalazłem, że auto na ten rajd miało 110KM, czyli aż o 50% więcej od standardowej. W dzisiejszych czasach wydaje się to niewiele, ale weźmy pod uwagę, że to była zaledwie druga edycja rajdu. Dwa pierwsze miejsca zajęły VW, trzecie miejsce zajął natomiast samochód renault 4, czyli taki protoplasta renault Kangoo, samochód jeszcze mniej rajdowy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz