Władca wiatru na drodze

2014-11-25 15:53:02 (ost. akt: 2014-11-25 15:55:47)



Jego nazwa to połączenie słów: EOL — oznaczającego greckiego władcę wiatru oraz LAB — oznaczającego laboratorium... 

Renault prezentuje, jak będą wyglądały samochody przyszłości.

Władca wiatru na drodze

Fot. Renault

Auto zużywa zaledwie litr paliwa na sto kilometrów, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9 sekund! Francuski prototyp to między innymi aerodynamika, mniejsza masa pojazdu oraz kilka drobiazgów do których należą aktywny spojler umieszczony w przednim zderzaku i idealnie wyprofilowane obręcze kół. 
Aerodynamika auta została poprawiona aż o 30 proc., co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa o 1,2 l/100 km przy stałej prędkości 130 km/h. Parametry takie pozwala osiągnąć m.in. pneumatycznie sterowane zawieszenie o zmiennej wysokości.

Amortyzatory mogą podnosić auto lub opuszczać je o 25 mm w stosunku do położenia środkowego. 
Spojler umieszczony w przednim zderzaku opuszcza się z kolei aż o 10 cm przy prędkości powyżej 70 km/h. Kolejnym ruchomym elementem w aucie są lotki umieszczone na tylnym zderzaku, bezpośrednio za kołami. One również po przekroczeniu 70 km/h wysuwają się, aby docisnąć strugi powietrza opływające boki auta. Projektanci zadbali również o takie elementy jak obręcze kół, które są gładkie i kiedy trzeba — zamknięte. Zresztą same opony są wyjątkowo "cienkie". Mają zaledwie 145 mm szerokości, ale dzięki temu dużo mniejsze są opory toczenia. Myśląc o aerodynamice na koniec pozbyto się lusterek. Zastępują je monitory. 


Auto ma niewielką masę. Gotowy do jazdy prototyp waży zaledwie 955 kg. To zasługa nadwozia do konstrukcji którego zastosowano wiele materiałów: stal, aluminium, magnez oraz kompozyty. Sam magnezowy dach auta waży zaledwie 4,5 kg. masę układu jezdnego zmniejszono z kolei stosując zamiast stali aluminium. 
W samochodzie zastosowano hybrydowy układ napędowy z możliwością ładowania plug-in. Silnik spalinowy to 3-cylindrowa jednostka benzynowa o poj. skokowej 999 cm sześc. rozwijająca moc 75 KM i momencie obrotowym 95 Nm. Współpracuje on z innowacyjnym układem przeniesienia napędu bez... sprzęgła i 3-biegową skrzynią. 









Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB