Legendy motoryzacji. 

Piaski pustyni zdobyte 12 razy

2014-11-03 10:38:31 (ost. akt: 2014-11-04 10:36:21)



W historii słynnego Rajdu Dakar najbardziej utytułowanym samochodem jest mitsubishi pajero, mające na swoim koncie dwanaście zwycięstw. Aż w pięciu edycjach Dakaru wszystkie miejsca na podium przypadły zawodnikom zasiadającym właśnie za kierownicą Pajero.

Legendy motoryzacji. 

Piaski pustyni zdobyte 12 razy

Fot. Mitsubishi


Rajd zainaugurowano w roku 1978, a zespół Mitsubishi zadebiutował w nim pięć lat później. Wówczas Andrew Cowan i Colin Malkkin dotarli do mety na 11 pozycji. W kolejnej edycji maratonu Paris-Algeria-Dakar Cowan, pilotowany przez Johnstone Syera dojechali do mety na trzeciej pozycji.

Pierwsze zwycięstwo japoński producent odniósł w sezonie 1985, kiedy to Patrick Zanirolli i Jean Da Silva. Cowan był wówczas drugi.
Kolejne zwycięstwo zostało odniesione w 1992 roku. Hubert Auriol był najszybszy na najdłuższej w historii trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA.

Następny sezon znów przyniósł zwycięstwo Mitsubishi Pajero odniesione tym razem za sprawą duetu Bruno Saby i Dominique Serieys.
Edycja przełomu wieków, Dakar 2001 przyniosła jedyne jak dotychczas zwycięstwo kobiety w tym wyjątkowo trudnym rajdzie. Do kronik zapisała się Jutta Kleinschmidt reprezentująca również team Mitsubishi i zasiadająca za kierownicą Pajero.

Kolejne lata to znów dominacja pajero. W 2002 roku zwyciężył Hiroshi Masuoka, przed Juttą Kleinschmidt, Kenjiro Shinozuką i Jean-PierreM Fontenay. Na następnych czterech miejscach uplasowały się również samochody ze znaczkiem Mitsubishi. Takiego sukcesu jednej marki samochodu nie odnotowano nigdy wcześniej w kronikach Dakaru.


W 2005 roku drugi raz z rzędu zwyciężył Stephane Peterhansel i jego pilot Jean-Paul Cottret jadący mitsubishi pajero evolution. Drugie miejsce zajął zespołowy kolega Peterhansela — Luc Alphand jadący z Gillesem Picardem w kolejnym mitsubishi pajero evolution, dając zespołowi Mitsubishi Motors miażdżące zwycięstwo. 


W 36-letniej historii tego najsłynniejszego rajdu terenowego świata, żaden z producentów samochodów, motocykli bądź ciężarówek nie osiągnął takiego rezultatu jak japońska firma, a Peterhansel jest drugim w historii zawodnikiem, który wygrał Dakar zarówno na motocyklu, jak i za kierownicą samochodu.

Wcześniej tej sztuki dokonał jego rodak Hubert Auriol, który odnotował dwie wygrane na motocyklu oraz zwycięstwo w mitsubishi pajero w najdłuższej edycji Dakaru przeprowadzonej w 1992 roku na trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA. „Peter” jest jednak rekordzistą pod względem liczby zwycięstw, bowiem na motocyklu triumfował aż sześciokrotnie, a za kierownicą samochodu mitsubishi pajero evolution trzykrotnie.




Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB