Poprawnie eksploatowany, zadbany akumulator może służyć lata. Co więc należy robić, aby tak było?
Nie powinny być otwierane
Aby akumulator mógł spełniać swoją funkcję, musi być po prostu czysty! Na akumulatorze gromadzą się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Powoduje ona przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli warstwa ta nie zostanie co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony. Istnieją także kierowcy nadgorliwi, którzy swojemu akumulatorowi poświęcają... zbyt dużo uwagi. Nie cofną się oni przed niczym, aby dolać wody destylowanej do akumulatora. Nawet jeżeli jest on szczelnie zamknięty i dostanie się do cel wymaga użycia metod siłowych. — Tymczasem akumulatory szczelnie zamknięte pod żadnym pozorem nie mogą być otwierane — ostrzega Krzysztof Najder, ekspert z branży akumulatorowej. — Wyposażone są w wieczka specjalnej konstrukcji, w których poza kanałem wentylacyjnym zastosowano rozwiązania pozwalające ograniczyć parowanie wody podczas pracy akumulatora. Siłowe otwarcie takiego akumulatora może wiązać się z jego nieodwracalnym uszkodzeniem, a nawet ryzykiem poparzenia elektrolitem.
Warto sprawdzić napięcie
Najczęściej popełnianym błędem jest również zakup nieodpowiedniego akumulatora. Nie chodzi tu jednak tylko o niedopasowanie parametrów, ale także o niesprawdzenie stanu akumulatora przed jego zakupem. Zawsze można zapytać sprzedawcę o datę jego produkcji, najlepiej jednak jest własnoręcznie sprawdzić napięcie akumulatora. Nawet niedawno wyprodukowany akumulator może utracić cenne właściwości, jeżeli był przechowywany w nieodpowiednich warunkach. Kontrola napięcia (napięcie spoczynkowe akumulatora w sklepie powinno wynosić więcej niż 12,4 V) od razu wyjawi stan akumulatora. Kierowcy, którzy mają samochód z systemem start/stop, muszą zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół: czy nowy akumulator dysponuje odpowiednią technologią. Dużo częstsze rozruchy silnika niż w standardowych układach napędowych powodują wyeksploatowanie tradycyjnego akumulatora już nawet po kilku tygodniach użytkowania.
Źródło: Samar
Komentarze (0)
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez