Jak dbać o akumulator?



2014-09-19 12:30:15 (ost. akt: 2014-09-24 09:53:19)

Poprawnie eksploatowany, zadbany akumulator może służyć lata. Co więc należy robić, aby tak było?

Jak dbać o akumulator?



Fot. ADAC



Najczęstszą przyczyną przedwczesnego rozładowania akumulatora jest zwiększony pobór energii przez urządzenia elektryczne w samochodzie. Zwłaszcza wtedy, gdy nie powinny one w ogóle pobierać prądu.
W praktyce samochód zawsze pobiera jakąś energię: na podtrzymanie pamięci sterowników albo alarmu. Wystarczy jednak drobna usterka w instalacji elektrycznej, by ilość zużywanej wówczas energii znacznie wzrosła i akumulator rozładował się w jedną noc. Najczęstszym winowajcą jest źle podłączone radio, które po wyłączeniu może wcale nie pobierać mniej energii, albo uszkodzona lampka w bagażniku, która jest włączona przez cały czas. 
Najprostszym sposobem uniknięcia problemów wynikających z tego typu usterek jest regularna kontrola natężenia postojowego (energii, którą pobiera wyłączony i zamknięty samochód). Jeżeli jest ono dużo większe niż 0,05 A, należy poszukać winowajcy w instalacji elektrycznej.



Nie powinny być otwierane



Aby akumulator mógł spełniać swoją funkcję, musi być po prostu czysty! Na akumulatorze gromadzą się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Powoduje ona przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli warstwa ta nie zostanie co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony.
Istnieją także kierowcy nadgorliwi, którzy swojemu akumulatorowi poświęcają... zbyt dużo uwagi. Nie cofną się oni przed niczym, aby dolać wody destylowanej do akumulatora. Nawet jeżeli jest on szczelnie zamknięty i dostanie się do cel wymaga użycia metod siłowych. 
— Tymczasem akumulatory szczelnie zamknięte pod żadnym pozorem nie mogą być otwierane — ostrzega Krzysztof Najder, ekspert z branży akumulatorowej. — Wyposażone są w wieczka specjalnej konstrukcji, w których poza kanałem wentylacyjnym zastosowano rozwiązania pozwalające ograniczyć parowanie wody podczas pracy akumulatora. 
Siłowe otwarcie takiego akumulatora może wiązać się z jego nieodwracalnym uszkodzeniem, a nawet ryzykiem poparzenia elektrolitem.



Warto sprawdzić napięcie


Najczęściej popełnianym błędem jest również zakup nieodpowiedniego akumulatora. Nie chodzi tu jednak tylko o niedopasowanie parametrów, ale także o niesprawdzenie stanu akumulatora przed jego zakupem. 
Zawsze można zapytać sprzedawcę o datę jego produkcji, najlepiej jednak jest własnoręcznie sprawdzić napięcie akumulatora. Nawet niedawno wyprodukowany akumulator może utracić cenne właściwości, jeżeli był przechowywany w nieodpowiednich warunkach. Kontrola napięcia (napięcie spoczynkowe akumulatora w sklepie powinno wynosić więcej niż 12,4 V) od razu wyjawi stan akumulatora.
Kierowcy, którzy mają samochód z systemem start/stop, muszą zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół: czy nowy akumulator dysponuje odpowiednią technologią. Dużo częstsze rozruchy silnika niż w standardowych układach napędowych powodują wyeksploatowanie tradycyjnego akumulatora już nawet po kilku tygodniach użytkowania.

Źródło: Samar

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB