Legendy motoryzacji — Volvo 240

2014-09-17 09:41:08 (ost. akt: 2015-02-20 14:53:11) Artykuł sponsorowany



Kiedy czterdzieści lat temu ABBA podbiła serca Europejczyków piosenką "Waterloo", a 18-letni Bjorn Borg pokonał całą tenisową elitę wygrywając French Open, Volvo zaprezentowało model 240.

Legendy motoryzacji — Volvo 240

Fot. VOVLO



Volvo 240 zostało zbudowane na bazie serii 140, jednak wiele elementów zostało dopracowanych i zmienionych. Jak przystało na styl lat siedemdziesiątych, karoseria i wnętrze pojazdu były w kolorze pomarańczowym. Nowością, która wyróżniała nowy model, były charakterystyczne kraciaste zagłówki. 
Przód samochodu był zainspirowany eksperymentalnym modelem Volvo VESC, którego zaprezentowano dwa lata wcześniej. Samochód był dłuższy od serii 140 aż o 13 cm.


Pod maską samochodu zamontowano silnik o symbolu B21, który osiągał moc 97 KM w wersji z gaźnikiem oraz 123 KM w wersji z wtryskiem paliwa. Silnik ten, od malowania bloku silnika, zyskał nazwę Red Block i należy do najtrwalszych jednostek napędowych, jakie kiedykolwiek zastosowano w samochodach osobowych. Był to pierwszy na świecie samochód z trójdrożnym katalizatorem i czujnikiem Lambda. Dzięki nim około 90 proc. szkodliwych gazów było neutralizowanych w katalizatorze. 


Przez lata Volvo 240 było produkowane w wielu różnych wersjach. Oprócz wersji dwu, cztero i pięciodrzwiowych dostępna była również luksusowa wersja coupe, zbudowana przez włoską firmę Bertone. 
264 Top Executive to luksusowa wersja limuzynowa, natomiast 245 Transfer kombi o zwiększonych wymiarach. Co ciekawe, ten ostatni używany był m.in. do transportu szkolnego w rejonach wiejskich.


Różnorodność Volvo 240 widoczna była również pod maską poszczególnych wersji auta. W 1974 roku rozpoczęła się produkcja bardziej luksusowej serii 260. Model 264 został wyposażony w nowy 2,7-litrowy, 140-konny silnik V6. W 1979 roku zaprezentowano 240-tkę D6, która była pierwszym w historii samochodem osobowym z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym. 
Dwa lata później rozpoczęto produkcję 244 Turbo o mocy 155 KM. Jednak prawdziwa sensacja nadeszła później, był nią model 245 Turbo — pierwsze kombi seryjnej produkcji wyposażone w silnik benzynowy z turbo.


Ostatni samochód Volvo 240 opuścił linię produkcyjną w Goteborgu dokładnie 5 maja 1993 roku. Podczas specjalnej ceremonii prezes Volvo przekazał klientowi klucze do ostatniego auta tej serii. Dzisiaj Volvo 240 jest już samochodem kolekcjonerskim. Co ciekawe, części zamienne do 240-ki są wciąż łatwo dostępne, a część komponentów jest nadal produkowana.


Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. wiesiek #1492047 | 81.190.*.* 24 wrz 2014 03:57

    Warto dodać, że silnik diesla w tym samochodzie pochodził z dostawczego VW LT. Kolor tapicerki nie zawsze był pomarańczowy. Najpopularniejsze były niebieskie i brązowe.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz