Legendy motoryzacji — Skoda 440

2014-08-25 13:45:22 (ost. akt: 2014-08-25 13:51:13)

Od premiery tego samochodu minęło już sześć dekad. Jego historia zaczęła się w 1954 roku, gdy po raz pierwszy zaprezentowano ją szerokiej publiczności.

Legendy motoryzacji — Skoda 440

Fot. Skoda



Nowa skoda miała początkowo nosić nazwę Rival, następnie Orlik, ale ostatecznie ochrzczono ją Spartak i pod tą nazwą przeszła do historii.
Zgodnie z przedwojenną nomenklaturą otrzymała cyfry 440 oznaczające 4-cylindrowy silnik o mocy 40 KM.


Samochód ten wykorzystywał sprawdzone podzespoły modeli 1101/1102, wywodzące się od przedwojennego, bestsellerowego Populara. Jej konstrukcja wsparta była na centralnej rurze nośnej, rozwidlonej z przodu dla uchwycenia rzędowego silnika OHV. Pod maską znalazł się silnik o pojemności 1089 cm sześc.
Prezentację 440-tki przygotowano z niespotykanym w tym czasie rozmachem, podkreślając doskonały projekt nadwozia autorstwa inż. Josefa Velebnego. Produkcję seryjną nowej skody uruchomiono w październiku 1955 roku.

Nowa skoda miała przetrzeć szlaki na rynkach zachodnich pod przyszłe konstrukcje. 
Model 440 przez lata ewoluował. Dość szybko wzbogacono spartańskie wyposażenie odmiany standard, obejmujące m.in. jedną wycieraczkę szyby przedniej, brak układu ogrzewania wnętrza oraz amortyzatorów tylnych... 


Wersja eksportowa samochodu zaczęła zdobywać najbardziej wymagające rynki, odbudowując przedwojenną sławę czechosłowackiego producenta. Właśnie ze względu na rynki zachodnie, w 1957 roku zaprezentowano skodę 445, czyli samochód 4-cylindrowy o mocy 45 KM. Ów silnik miał zwiększoną pojemność do 1221 cm sześc. 


Warto wspomnieć, że skoda 440 rozpoczęła powojenną historię udziału modeli seryjnych marki w motosporcie. Pierwsze sukcesy odniosła jeszcze w sezonie swej premiery w rajdach w Austrii, Norwegii i na trasie wyczerpującego maratonu Liege-Roma-Liege. Egzemplarze klasyfikowane w grupie A2, posiadały seryjne silniki wyposażone w zmodyfikowane głowice wykonane ze stopów lekkich. 440-tki pojawiły się także na odcinkach Rajdu Monte Carlo i bezdrożach afrykańskich ekspedycji.

Łącznie, w latach 1955-59 zbudowano ponad 75 tys. egzemplarzy modelu 440, w wykonaniu standard oraz export, zaś w latach 1957-59 kolejne 9 tys. sztuk modelu 445, a w latach 1958-59, tysiąc kabrioletów 450. Następcą modelu została skoda octavia. 
Dziś "Czeszka" zaliczana jest do cenionych pojazdów kolekcjonerskich, nie sprawiających większych kłopotów w utrzymaniu. 


Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB