Jakie auto kupuje "Kowalski"

2014-08-20 11:36:38 (ost. akt: 2014-08-20 11:34:21)

Statystyczny Polak chciałby kupić: Forda, Audi, BMW, Opla, Mazdę lub Volkswagena, najchętniej w wieku 4-8 lat, o przebiegu 101—150 tys. kilometrów

Jakie auto kupuje Kowalski

Fot. Grzegorz Czykwin

Zmieniają się preferencje dotyczące zakupu samochodu używanego. Na pierwszym miejscu znajduje się nie tak popularne dotychczas kombi, a pojazdy z nadwoziem typu hatchback.
— Nie widać jednak, aby Polacy zaczęli masowo wybierać inne typy nadwozia — twierdzi Marcin Ostrowski, prezes Motoraportera. Wydaje się, że powodem takiego trendu mogła być możliwość pełnego odliczenia VAT dla przedsiębiorców przy zakupie samochodu nowego. Taka zachęta mogła skusić grupę kierowców do zakupu nowego samochodu zamiast używanego.
— Czy jest to trend stały, czy tylko jednorazowa sytuacja, będzie można powiedzieć dopiero za rok — dodaje Ostrowski. — Być może fiskus znów miło zaskoczy przedsiębiorców.

Najpopularniejszy był ford focus


W lekkim odwrocie znajdują się tak popularnie dotychczas diesle. W pierwszym półroczu ten typ silnika wybierała ponad połowa klientów zlecających sprawdzenie samochodu używanego ekspertom Motoraportera. W pierwszym półroczu 2014 jest to 49 proc. (minus 6 proc.).
Najpopularniejszymi markami samochodów używanych w pierwszym półroczu 2014 są: Ford (10 proc.), ex aequo Audi oraz BMW (8 proc.), a także Opel, Mazda i Volkswagen (po 6 proc.). Na podium nie znalazł się natomiast Opel (11 proc. w pierwszym półroczu 2013 i 6 proc. w 2014) oraz Honda (6 proc. i 4 proc.).
— W naszym zestawieniu pojawiają się modele, których w zeszłym roku nie było lub były bardzo mało popularne wśród naszych klientów — mówi Ostrowski. — Przykładem są dwa modele Forda. W zeszłym roku najpopularniejszym modelem, który sprawdzali nasi eksperci, był ford focus (prawie połowa realizowanych zleceń aut tego producenta). W bieżącym roku zdecydowanie najpopularniejszy jest ford mondeo.

Poszukiwana pojemność do 2 litrów


Porównując pierwsze półrocze 2014 i 2013 widać, że najchętniej kupowane są samochody z silnikiem do 2000 m sześc. W chwili obecnej ponad 70 proc. klientów preferuje takie właśnie auta. Jest to wzrost o 16 proc. w stosunku do pierwszego półrocza zeszłego roku.
— Nietrudno zgadnąć, jakie są tego powody. Oczywiście koszty paliwa, którego ceny nie chcą spaść ku rozpaczy większości zmotoryzowanych tankujących ON lub Pb, oraz koszty ubezpieczenia uzależnione od pojemności silnika. Dodatkowo wśród naszych klientów najpopularniejsze są również samochody maksimum 8-letnie, które posiadają już nowocześniejsze silniki, mniejsze oraz bardziej oszczędne — mówi Marcin Ostrowski z Motoraportera.  
— Powoli przestajemy się bać samochodów, które na liczniku mają więcej niż legendarne już 200 tys. km. Takich aut nasi eksperci sprawdzili w tym półroczu o 4 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2013 roku. Choć zdecydowanie preferowane przez klientów Motoraportera są samochody z dużo mniejszym przebiegiem. Zadbany, rzetelnie serwisowany, z uczciwie podanym przebiegiem (nawet jeśli jest to ponad 200 tys. km) to nadal dobry zakup i nie należy takich samochodów od razu odrzucać podczas analizowania ogłoszeń motoryzacyjnych.

Jest małe zaskoczenie


Najczęściej wybieranymi samochodami używanymi są pojazdy 4-8 letnie. Jest to ponad połowa wykonywanych przez ekspertów Motoraportera oględzin w pierwszym półroczu 2014 roku. O połowę spadła natomiast liczba sprawdzanych modeli mających mniej niż 3 lata. W pierwszym półroczu 2013 takie pojazdy stanowiły prawie jedną trzecią realizowanych zleceń. W tym roku jest to 15 proc.
— Realizując na zlecenie naszych klientów tysiące oględzin samochodów używanych w pierwszym półroczu 2014 muszę przyznać, że obecny raport może nieco zaskakiwać. Będzie tak, jeśli na rynek motoryzacyjny spojrzymy tylko z perspektywy rynku samochodów używanych. Jeśli jednak spojrzymy na rynek jako całość, to zobaczymy logiczną i spójną całość — podsumowuje Marcin Ostrowski.
Przykładem jest pełne odliczenie VAT oferowane przedsiębiorcom na początku bieżącego roku. Skutkowało to prawdopodobnie mniejszym zainteresowaniem zakupem samochodu używanego typu kombi oraz większym zainteresowaniem zakupem samochodów pochodzących z rynku krajowego (49 proc. w I półroczu 2014 i 21 proc. w 2013 roku), bo przy wymianie flot takie właśnie samochody się na rynku wtórnym pojawiły.
Źródło: Motoraporter

Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Marek #1476874 | 78.11.*.* 4 wrz 2014 15:30

    Chyba jednak też wybrał bym fokusa mimo dość znacznej przewagi A3 http://similarcar.com/pl/Audi-A3-8V-Hatc hback-3d-1.2-TFSI-105KM-manual-versus-Fo rd-Focus-III-Hatchback-5d-1.6-EcoBoost-1 82KM-manual

    ! - + odpowiedz na ten komentarz