ABS w motocyklu obowiązkowy!

2014-08-06 10:29:46 (ost. akt: 2014-08-06 10:33:06)



Od roku 2017 Unia Europejska wprowadza obowiązek stosowania ABS we wszystkich nowo produkowanych motocyklach.

ABS w motocyklu obowiązkowy!

Fot. Triumph



Tylko w Europie ginie w wypadkach drogowych około 5 tys. motocyklistów rocznie. Okazuje się, że jest pomysł, aby ta liczba wyraźnie się zmniejszyła. 

Liczba śmiertelnych wypadków wśród motocyklistów w Niemczech zmalała o 13 proc., do 568 osób. Jedną z przyczyn poprawy bezpieczeństwa motocyklistów jest według ekspertów coraz powszechniejsze stosowanie układów ABS w motocyklach. 
Okazuje się, że ABS może zapobiec jednej czwartej wszystkich wypadków motocyklowych kończących się śmiercią lub obrażeniami. Dlaczego? Aktywny układ bezpieczeństwa zapobiega blokowaniu kół w czasie hamowania, dzięki czemu pełne hamowanie lub hamowanie na śliskiej nawierzchni jest znacznie bezpieczniejsze. W 2013 roku już 30 proc. wyprodukowanych w Europie motocykli było wyposażonych w układ ABS. 



Analizy wypadków mówią wszystko



Oprócz techniki, na liczbę ofiar śmiertelnych wypadków motocyklowych, ma wpływ także czynnik pogodowy. Analizy porównawcze z kilku ostatnich lat pokazują, że przy pięknej pogodzie wyraźnie wzrasta ryzyko śmierci w wypadku motocyklowym. Szczególnie w kwietniu i maju następuje wzrost poważnych i śmiertelnych wypadków przy ładnej pogodzie w weekendy. Przy ciepłej i słonecznej aurze wielu motocyklistów wybiera się w pierwszą podróż w sezonie. Niestety, brak wprawy po przerwie zimowej i nadmierna pewność siebie bywają zgubne. Dla przykładu, w pierwszych pięciu miesiącach 2014 roku, w Badenii-Wirtembergii zginęło w wypadkach 37 motocyklistów, natomiast w analogicznym okresie 2012 roku, kiedy długo utrzymywała się zimowa aura, odnotowano 20 ofiar śmiertelnych.



ABS lub kompleksowy układ hamulcowy



W 2013 roku UE wprowadziła obowiązek stosowania układu ABS dla motocykli z silnikami o pojemności skokowej powyżej 125 cm sześc. Regulacja ta zacznie obowiązywać od 2017 roku dla wszystkich nowo produkowanych motocykli, a także dla motocykli z homologacją od roku 2016. Mniejsze pojazdy o pojemności skokowej powyżej 50 cm sześc. muszą być wyposażone w układ ABS lub w kompleksowy układ hamulcowy, który przy uruchomieniu jednego z hamulców, automatycznie włącza hamulec drugiego koła. W przypadku takiego układu nadal może jednak dochodzić do blokowania kół.



Układ stabilizacji toru jazdy



Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy motocyklem będzie w przyszłości oferować układ stabilizacji toru jazdy MSC. System zaprojektowany przez firmę Bosch rejestruje kąt nachylenia motocykla i odpowiednio dopasowuje wspomaganie ABS i kontroli trakcji. Działanie takie jest pomocne zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów, ponieważ właśnie wtedy dochodzi do co drugiego wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Układ MSC, jako światowa nowość, wszedł do produkcji seryjnej pod koniec 2013 roku, w modelach motocykli KTM 1190 Adventure i Adventure R. MSC bazuje na układzie ABS z funkcją kompleksowego hamowania i dodatkowo posiada czujnik nachylenia motocykla. Czujnik mierzy rzeczywiste nachylenie motocykla, a układ dopasowuje swoje działanie podczas hamowania i przyspieszania odpowiednio do kąta nachylenia maszyny. Precyzyjne działanie regulacyjne zapewnia łagodne hamowanie przy wchodzeniu w zakręt, a także większą skuteczność hamowanie podczas jazdy na wprost.

Źródło: Samar

Komentarze (3)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. zief #1455354 | 37.248.*.* 6 sie 2014 22:30

    Cała łunia. Zamiast logikii i rwania na wsk czy mz, to abeesy sresy i inne systemy dla debili. K@rwa, masz motocykl, to masz mózg, zamiast qtasa, proste. Co by nie było, za gówniarza miałem MZ Etz 250, kosił nawet javkę sport 350 na przyśpiechę, ale na vmax już nie. Java szła 180. Z wiatrem, itd, ale tyle cisnąłem, radocha na całego.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)