Z kat. B na motocykl! Czy będzie bezpiecznie?

2014-07-03 09:28:51 (ost. akt: 2014-07-03 09:32:52)



— Ta zmiana jest dla mnie trochę niezrozumiała — o liberalizacji uprawnień dla motocyklistów mówi Marcin Kiwit, egzaminator nadzorujący w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Olsztynie.

Z kat. B na motocykl! Czy będzie bezpiecznie?

Fot. Paweł Kicowski



— W Sejmie przeszła nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami, która zakłada, że osoby posiadające od 3 lata prawo jazdy kat. B, będą mogły bez egzaminu jeździć motorami o pojemności do 125 centymetrów sześciennych. Jedziemy w dobrą stronę?

— Zdania są podzielone. Obawiam się, że ta liberalizacja może prowadzić do kolejnych tragedii na naszych drogach, do wzrostu liczby wypadków. Z nowych rozwiązań skorzystają w większości pewnie młodzi ludzi, którzy mają już prawo jazdy kategorii B. A trzeba pamiętać, że młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata, to grupa kierowców najwyższego ryzyka, powodują najwięcej wypadków. Pamiętajmy też, że inna jest technika kierowania motocyklem niż autem. 



— Choćby hamowania.

— Tak, ale też choćby pokonywania zakrętów. A trzeba zdawać sobie sprawę, że motocykl o pojemność do 125 cm sześc. potrafi pędzić sto kilometrów na godzinę. To już jest dużo. I weźmy teraz kierowcę, który nie ma wprawy, doświadczenia w kierowaniu motocyklem, jak taka jazda może skończyć? I zgadzam się z tymi, którzy uważają, że tutaj bezwzględnie konieczny jest trening, zdobycie praktycznych umiejętności pod okiem doświadczonego instruktora.  



— Jak wygląda dziś egzamin na prawo jazdy kategorii A1, a więc na motocykl o pojemności do 125 cm sześc.?

— Jest egzamin teoretyczny i praktyczny, który składa się z wielu etapów. Obejmuje przygotowanie do jazdy, potem samą jazdę na placu manewrowym, czyli slalom wolny, slalom szybki, awaryjne ominięcie przeszkody, hamowanie awaryjne. Potem jest jazda po mieście.



— Teraz nikt nie będzie weryfikował umiejętności tych przyszłych motocyklistów. Będą się rozbijać?

— Mogą i naprawdę bardzo się tego obawiam. Tym bardziej że inne kraje choćby Niemcy wycofały się z takiego rozwiązania, które my dziś wprowadzamy. Wrócili do egzaminów.



— My odchodzimy, dlaczego?

— Argument był taki, że kierowcy, którzy mają już trzy lata prawo jazdy znają zasady ruchu drogowy, wiedzą jak się zachować na drodze. Nie będzie więc ryzyka, jak taka osoba wsiądzie na motocykl.



— Ale sam pan powiedział, że motor to nie auto...

— Dlatego przyznam, że ta zmiana jest dla mnie trochę niezrozumiała.



— Co jeszcze się zmieni w przepisach, jak już prezydent podpiszę ustawę.

— Sporo. Przede wszystkim nadzór na pytaniami egzaminacyjnymi obejmie ministerstwo właściwe dla spraw transportu. Będzie tam komisja, która będzie weryfikowała pytania egzaminacyjne, a te będą teraz jawne. Pytań będzie ok. 3 tys. Istotną zmiana jest to, że będzie możliwość zdawania egzaminu praktycznego na pojeździe, na którym odbywało się szkolenie. Nowością jest, że zajęcia z teorii w szkołach nauki jazdy nie będą już obowiązkowe. I wchodzi eco driving.



— To przecież styl jazdy!

— Tak, teraz na egzaminie praktycznym od stycznia 2015 roku egzaminator będzie sprawdzał również umiejętności tzw. eco drivingu, czyli  energooszczędnej jazdy. Chodzi tu o umiejętność właściwej dla energooszczędnej jazdy zmiany biegów oraz umiejetność hamowania silnikiem.  

Rozmawiał Andrzej Mielnicki

Komentarze (41)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. tom #1436251 | 82.160.*.* 11 lip 2014 13:41

    Polecam na Youtube: CMV#19: 125tki dla kierowców z kat. B = motocykle dla mas .

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. biedak #1435372 | 178.56.*.* 10 lip 2014 10:53

    1.juz komus - urzedowi ktory nie zarobi ? egzaminatorom ktorzy nie zarobia ? - zal doopke sciska ze mozna bez prawka jezdzic 2.125 pojemnosc wielkie mi cos - zajmijcie sie psami ktore zamiast patrolowac ulice motorem wyrywaja ruskie tirowki a pozniej pruja 200 km /h bo 20 km dalej ich wzywaja 3.ja tez nie rozumiem dlaczego moge prowadzic jednoosiowa przyczepke traktorem a mam prawko tylko na auto 4.przeciwnicy wprowadzenia takiego pozwolenia to jakies stare cioty ktore beda musialy znosic buczenie silnikow pod oknem ;-p 5.tez nie lubilem skuterow ale teraz sobie kupie taka 125 i zaczne dupy wyrywac na miescie ktore juz nie poleca na marne 50 pojemnosc skuterkow gimbazy ktora jeszcze nie ma prawka ;-p muahahahaha

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. tom #1433626 | 82.160.*.* 7 lip 2014 19:08

    Każdy pracownik WORD będzie przeciwny, bo mniej będzie kandydatów. Kasa, kasa, kasa, przykład: po zdaniu testów i przekroczeniu 6 miesięcy trzeba ponownie zdawać. Bezsens!

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. aaa #1433342 | 88.156.*.* 7 lip 2014 12:15

    nie tylko kase wyciagac od ludzi. skuterami jezdzą bez prawka i dobrze nieznajac przepisów.a tu by chcieli kasy sie nachapać

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. kicek #1432800 | 82.177.*.* 6 lip 2014 11:41

    Na foto. AWO Simson ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  6. zzz #1432436 | 37.248.*.* 5 lip 2014 17:43

    tylko ze po kat B ma pojecie o przepisach a jazda skuterem na dowód osobisty bez znajomości zasad

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. dwa euro na godzinę #1432369 | 81.190.*.* 5 lip 2014 15:13

      Moturem to trzeba umieć jeździć. Ja nie umiem i w sumie nie lubię więc się nie biorę. Powinien być osobny egzamin praktyczny żeby sprawdzić czy pacjent w ogóle ma pojecie o tym co chce zrobic.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. gość #1431888 | 81.243.*.* 4 lip 2014 17:10

        sam mieszkam na zachodzie gdzie funkcjonuje mozliwosc jazdy motorem o poj do 125cm3, posiadajac kat B, i wcale nie twierdze ze to jest zly pomysl bo takie samo jest zagrozenie gdy ktos ma skuter do 50cm3, i jezdzi bez uprawnien i bez znajomosci przepisow, przy predkosci 50km/h tez mozna sobie zrobic duzo grzywdy przy wypadku. Mnie nikt nie uczył jazdy na motorze, dostałem od tescia skuter 3 letni, pojechalem na plac na 10 min i to wszystko i jezdze juz 2 rok, no i dodam ze potrafi wyciagnac 125km/h. Wiec jestem jak najbardziej za ale jest jedno ale, w polsce kierowcy nie sa przyzwyczajeni do rowerow i motorow bo mozna je spotkac tylko w sezonie a np w belgi jest to srodek komunikacji caloroczny( pomijajac okres gdy spadnie snieg)

        ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

        1. terazjacospowiem #1431649 | 78.30.*.* 4 lip 2014 10:57

          Na kat B. instruktorzy uczą ZDAĆ EGZAMIN a nie uczą jeździć bezpiecznie.... Jeżdza trasami po których jeżdża egzaminatorzy i taki kursant zapamiętuje drogę i fartem większość zdaje prawko.... Sama jeżdze i wiem ze dopiero gdy sama wsiadłam do samochodu zaczelam sie uczyc jezdzic. wiec co za roznica... jak ktos ma troche oleju w glowie to sobie poradzi i innym krzywdy nie zrobi

          Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          1. plastikowypanjezus #1431585 | 31.174.*.* 4 lip 2014 09:47

            Upierdoli sie troche hajsu dla pana Marcina Kiwita dlatego tez nie potrafi tego zrozumieć!Swini jak odbieraja koryto to tez kwiczy, a wszyscy wiedza na jakiej zasadzie działaja WORDY

            Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

            1. ol #1431577 | 46.171.*.* 4 lip 2014 09:33

              Posiadam prawo jazdy kat b od 15 lat. Ostatnio zaczalem robic kat c i przyznam ze nie latwo zdac egzamin teoretyczny bez dobrego przylozenia się do nauki. Duzo się zmienilo i trzeba być na bieżąco z przepisami.

              ! - + odpowiedz na ten komentarz

            2. abaqus #1431501 | 82.160.*.* 4 lip 2014 08:14

              Dla tego pana przede wszystkim wydaje się być niezrozumiałe to, ze w innych europejskich krajach (np. Hiszpania) takie przepisy funkcjonują od dawna. Ba! Często ze znacznie większymi pojemnościami niż 125 i wcale nie ma jakichś masowych wypadków z motocyklistami. Tylko nie wiem, czy tych faktów nie rozumie czy też rozumieć nie chce.

              ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

              1. arek #1431493 | 82.177.*.* 4 lip 2014 08:05

                Wiek 19-24 grupą największego ryzyka??? Ja bym raczej powiedział o grupie dziadków 60+ bo jak inaczej to nazwać jeśli dziadek po siedemdziesiątce wyjeżdża z podporządkowanej bo on nie widział nadjeżdżającego samochodu czy motocykla. Ludzie przestańcie ciągle zwalać wszystko na tych młodych. Oczywiście zdarza się przypadek młody brawura jazda po alkoholu ale zerknijcie w statystyki. Najniebezpieczniejszymi kierowcami są ludzi 60,70+ i kobiety po 40

                Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

              2. EWA #1431462 | 83.9.*.* 4 lip 2014 07:24

                1. Jeśli rowerem można jeździć po ulicach, mimo braku wiedzy o zasadach ruchu drogowego, bez OC i anonimowo, 2. jeśli Polska będzie musiała rejestrować samochody z kierownicą po prawej stronie, bo tak chce UE to spokojnie można dodać jeszcze jedno zagrożenie na drogach. Będzie mniej bezrobotnych i mniej emerytów - czyli, wszystko, aby "żyło się lepiej" Sorry, takie mamy państwo.....

                ! - + odpowiedz na ten komentarz

              3. Motorrad #1431420 | 89.228.*.* 3 lip 2014 23:40

                Ilu tu fanów motocyklizmu się znalazło, motor to w pralce macie znaFcy od chorób kobiecych:)

                Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

                1. oj oj #1431321 | 37.7.*.* 3 lip 2014 21:44

                  Ja kategorie A mam od 18 lat i co? Od czasu zdania egzaminu nie jeździłem motorem więcej jak 400-500 kilometrów. Jakie ja mam doświadczenie ? Żadne, a uprawnienia mam. Mam tyle samo umiejętnosci co każdy kierowca z kategorią B.

                  Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                2. kathi #1431310 | 83.9.*.* 3 lip 2014 21:33

                  J-23 popieram

                  ! - + odpowiedz na ten komentarz

                3. kathi #1431309 | 83.9.*.* 3 lip 2014 21:32

                  motorowery bez prawka na dowód absurd.kiedyś nawet na rower żeby jeździć ulicą trzeba bylo mieć kartę rowerową

                  Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                4. X #1431304 | 83.28.*.* 3 lip 2014 21:22

                  tak w końcu coś na lepsze na zachodzie PJ kat B uprawnia do kierowania pojazdami do 7,5 tony oraz każdym dwu kółkiem bez rozgraniczaeń na pojemność tylko zanim te nasze ciemniaki do tego dojdą zacznie się pewnie era lotów w kosmos he he

                  Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                5. serio j ? #1431281 | 37.7.*.* 3 lip 2014 20:54

                  a ja jeżdżąc codziennie po Olsztynie sugeruję że połowa kierowców kat B powinna dokupić sobie doszkolenie i na pewno każdy by przekonał się o swoich błędach i przypomniał sobie przepisy, wtedy było by dopiero bezpiecznie.

                  ! - + odpowiedz na ten komentarz

                6. j #1431215 | 176.97.*.* 3 lip 2014 19:39

                  Panie Kiwit nie wydziwiaj pan posiadacz prawa jazdy kat B jest o niebo mądrzejszym i lepszym kierowcą od gnojka jeżdżącego skuterem na podstawie karty rowerowej, moim zdaniem posiadanie prawa jazdy wyższej kategorii powinno upoważniać do jazdy pojazdami na prowadzenie których obowiązuje prawo jazdy niższej kategorii bez żadnych egzaminów, no ale w takim przypadku mniej egzaminów - mniej wydartej kasy od narodu i tu tkwi problem pana Kiwita i podobnych.

                  ! - + odpowiedz na ten komentarz

                7. heh #1431207 | 80.54.*.* 3 lip 2014 19:31

                  Mam prawko kat. B 12 lat. Bardzo się ciesze z tej ustawy i już zaczynam odkładać kaskę na swój motor. Mam zamiar kupić nowy. Pytanie do zdecydowanych na zakup... Kupujecie w tym roku czy na kolejny sezon motocyklowy (2015r.)???

                  ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                  1. kolo #1431154 | 77.242.*.* 3 lip 2014 18:17

                    Egzaminatorzy lamentują bo dla nich będzie mniej roboty i mniej koszenia kasiorki. Spytajcie motocyklistów czy na kursie nauczyli się prowadzić motocykl czy dopiero po, zdobywając doświadczenie na drodze samemu.

                    Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                  2. a jazda skuterem na dowód #1431139 | 93.96.*.* 3 lip 2014 18:01

                    bez żadnej weryfikacji wiedzy o ruchu drogowym to wporządku?

                    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

                    1. jojo #1431138 | 178.183.*.* 3 lip 2014 18:01

                      jak się ma poukładane pod deklem i i czołgiem można jeżdzić ja jestem za tą ustawą mam samochód i skuter i teraz zmienie na większy bo to i frajda i wygoda

                      Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                    2. KUBA #1431137 | 37.248.*.* 3 lip 2014 18:01

                      JAKIE MA DOŚWIADCZENIE MOTOCYKLISTA PO ZDANIU EGZAMINU DLA MNIE TO JEST ŚMIESZNE CO SIĘ PISZE

                      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                    3. J-23 #1431133 | 88.220.*.* 3 lip 2014 17:57

                      No i dobrze zrobili wprowadzając tą ustawę! Ukrócić uprawnienia, to powinni "SKUTEROWICZOM" co śmigają nie dość, że bez żadnych uprawnień, to i bez żadnego obeznania czy też doświadczenia! To jest dopiero patologia!

                      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

                    4. r.a.f #1431131 | 89.228.*.* 3 lip 2014 17:56

                      Demokracja traktuje ludzi jak kretynów bo większość wybiera a mądrych jest mniej. Co do prawa jazdy polacy by chcieli żeby nawet na taczkę zrobić kat.zamiast żyć prościej to sami sobie robią zakazy .A patrzą na inne kraje gdzie jest mniej wypadków i jeżdza motorami do 125 na kat B LUDZIE ZMąDRZEJTA wreście.MNIEJ ZAKAZÓW TO LUDZIE BĘDĄ MNIEJ JE ŁAMAĆ!!

                      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz