Jak często wymieniać filtry w samochodzie?

2014-06-26 17:07:53 (ost. akt: 2014-06-26 17:15:02)

Wielu kierowców dba głównie o wygląd zewnętrzny swoich aut. Myjnie odwiedzamy przynajmniej raz w miesiącu, a do tego trzeba dodać odkurzanie, pranie tapicerki czy czyszczenie szyb. Zapominamy jednak o tym, czego na co dzień nie widać.

Jak często wymieniać filtry w samochodzie?

Autor zdjęcia: Janusz Mroczkowski

Ważne jednak jest, by czystość zachować również wewnątrz poszczególnych układów samochodu. Do tego niezbędne są filtry, które wpływają zarówno na stan techniczny auta, jak i komfort podróżowania. Filtry samochodowe to tylko z pozoru mało istotne elementy. W praktyce bowiem to od nich zależy prawidłowość wielu procesów zachodzących w układach pojazdu.

Tych ostatnich w każdym aucie jest wiele. By zatem cieszyć się ich długą i bezproblemową obsługą przede wszystkim, w odpowiednim momencie (zgodnie z zaleceniami producenta), należy wymienić właściwy filtr. Podpowiadamy, na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.

Dbamy o układ smarowania

- Pierwszy z nich, czyli filtr oleju, usuwa wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia powstające na skutek zużywania się poszczególnych elementów silnika czy też wydzielające się w czasie jego pracy frakcje, nagary lub sadze – wyjaśnia Grzegorz Król, kierownik serwisu w Centrum Motoryzacyjnym Martom.

W rzeczywistości rolę tego elementu naprawdę trudno przecenić. To od jego stanu tak naprawdę zależy praca całego motoru. Gdy filtr ten zaczyna tracić swoje właściwości, narażamy się na znaczny wzrost zużycia silnika, co ostatecznie może skutkować niemożliwą do usunięcia awarią. Z całą pewnością warto więc pamiętać o systematycznej wymianie. Tej dokonujemy zgodnie z zaleceniami producenta auta – na ogół co 15 tysięcy kilometrów, czyli dokładnie z taką samą częstotliwością, jak w przypadku oleju.

Czyste paliwo to rzadziej wymieniany filtr

Nie mniej istotny jest filtr paliwa, którego rola polega na odseparowaniu wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń i cząstek stałych, a także, w przypadku samochodów zasilanych olejem napędowym, cząstek wody. - Element ten w dużym stopniu decyduje o jakości paliwa dostarczanego do naszego silnika, zdecydowanie należy zatem zadbać o jego właściwy stan techniczny i w odpowiednim momencie stary i zużyty zwyczajnie zastąpić nowym – dodaje Grzegorz Król.

To, jak często będziemy musieli decydować się na wymianę, w dużym stopniu zależeć będzie od jakości stosowanej przez nas benzyny czy oleju napędowego. Standardowo wizytę w serwisie w tym celu musimy planować po przejechaniu około 30 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak wcześniej próbowaliśmy nieco zaoszczędzić na paliwie, dystans ten może ulec skróceniu nawet o połowę.

Powietrze bez kurzu i pyłu

Filtr powietrza z kolei, jak sama nazwa wskazuje, służy do oczyszczania zasysanego przez silnik w czasie jazdy powietrza z kurzu, pyłu i innych tego typu zanieczyszczeń.

- W tym przypadku częstotliwość wymiany w dużej mierze zależy od warunków, w jakich na ogół podróżujemy. Ograniczając się niemal wyłącznie do jazdy po mieście filtr ten wymieniamy średnio po przebyciu 15-20 tysięcy kilometrów. Auto eksploatowane w środowisku o wysokim zapyleniu wymagać będzie jednak częstszych interwencji z naszej strony – mówi specjalista.

Zwlekając z zakupem zamiennika narażamy się m. in. na wzrost zużycia paliwa. Nierzadko odczuwać będziemy także znaczący spadek mocy silnika. Objawów tych z pewnością nie należy ignorować, gdyż z czasem może to doprowadzić do poważniejszej usterki.

Eliminujemy drobnoustroje z wnętrza

Ostatni z samochodowych filtrów, czyli kabinowy (zwany też przeciwpyłkowym) oczyszcza powietrze przedostające się do wnętrza pojazdu. Jego stan wpływa przede wszystkim na odczuwalny w czasie jazdy komfort kierowcy czy pasażerów. - Filtr ten co roku powinien zostać zastąpiony nowym, gdyż po tym czasie traci on swoje właściwości, a nagromadzona w nim wilgoć sprzyja rozwojowi grzybów i drobnoustrojów.

- W konsekwencji do kabiny auta wdmuchiwane jest zanieczyszczone powietrze, co może skutkować nieprzyjemnymi zapachami lub też szybszym parowaniem szyb – zauważa na koniec ekspert. Zatkany filtr kabinowy będzie szczególnie uciążliwy dla dzieci czy osób wrażliwych, wywoływać u nich bowiem może reakcje alergiczne. Z całą pewnością warto więc wyrobić sobie nawyk, by np. przed rozpoczęciem sezonu letniego, przy okazji przeglądu klimatyzacji, zadbać także o jego wymianę.

Jeżeli i Ty, chciałbyś zostać dziennikarzem obywatelskim, zarejestruj swoje konto w naszym Systemie Dziennikarstwa Obywatelskiego. Utworzenie własnego profilu zajmie Ci tylko chwilę! Wystarczy że:

1. Zarejestrujesz Swoje konto. Wypełniając dane, pamiętaj o podaniu aktualnego adresu e-mail.
2. Kliknij na link aktywacyjny, który otrzymasz w e-mailu. Zaloguj się do serwisu.
3. Uzupełnij swoje dane, załóż swój profil i zacznij pisać!



Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Mikołaj #2300932 | 83.25.*.* 4 sie 2017 05:30

    Ja wymieniam zawsze kiedy wymieniam olej,to przy okazji proszę by wymienili mi wszystkie filtry. Uważam, że to bardzo ważne. Zresztą w S&S Kraków doskonale o tym wiedzą.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz