Smagnięcie biczem



2014-05-29 09:07:48 (ost. akt: 2014-05-29 09:10:11)

Kiedy ostatnio sprawdzałeś ustawienie zagłówka w swoim samochodzie? Szacuje się, że 80 proc. kierowców prowadzi auta z nieprawidłowo ustawionymi zagłówkami, a odcinek szyjny jest szczególnie wrażliwy na urazy powstające przy gwałtownych zmianach przyspieszenia, które występują w przypadku kolizji lub wypadku samochodowego. Taki rodzaj urazu nazywany jest „smagnięciem biczem”.

Smagnięcie biczem



Fot. Renault



— Zagłówki są bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa w aucie, jednak nie będą spełniały swojej funkcji, jeśli zarówno kierowcy, jak i pasażerowie nie będą dbali o ich prawidłowe ustawienie — mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Nawet w wyniku gwałtownego hamowania czy podczas drobnej stłuczki następuje nagłe pochylenie głowy do przodu, a następnie jej silne zgięcie do tyłu. Kierunek ruchu głowy zależy od tego, czy mamy do czynienia z uderzeniem w tył, czy przód pojazdu. W obu przypadkach głowa przemieszcza się bezwładnie i może to doprowadzić do naciągnięcia lub naderwania więzadeł kręgów szyjnych, a nawet uszkodzenia kręgosłupa. 
— Zagłówki powinny być ustawione na takiej wysokości, aby osoba siedząca na fotelu mogła środkiem głowy, tzn. potylicą dotknąć środka zagłówka — wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. — Zagłówek powinien też znajdować się maksymalnie blisko głowy.


Udział w nawet drobnej stłuczce powinien być wystarczającym powodem, aby kierowca i pasażer zgłosili się na badania, które pozwolą zdiagnozować lub wykluczyć jakiekolwiek urazy odcinka szyjnego. Do wykonania takich badań powinny mobilizować nawet drobne dolegliwości odczuwane przy poruszaniu szyją. Natomiast w sytuacji, gdy jesteśmy np. świadkami wypadku i chcemy pomóc osobie poszkodowanej, a istnieje podejrzenie uszkodzenia kręgosłupa, należy przede wszystkim wezwać Pogotowie Ratunkowe, a następnie zadbać o to, aby nikt nie przenosił chorego i nie zmieniał pozycji jego ciała. Jeśli osoba ta leży w miejscu niebezpiecznym, np. na jezdni i występuje konieczność przeniesienia jej, to należy to zrobić bez poruszania szyi poszkodowanego, najlepiej na twardym i płaskim podłożu np. na desce. Jeśli nie występują szczególne okoliczności należy poczekać na przyjazd pogotowia i nie próbować przewozić chorego własnym transportem, gdyż może to nasilić uszkodzenia kręgosłupa.

Jak prawidłowo ustawić fotel?




1. Ustawianie fotela należy rozpocząć od wyregulowania jego wysokości. Tutaj należy kierować się zasadą "im niżej tym lepiej", aby maksymalnie obniżyć środek ciężkości ciała kierującego. 


2. Odległość fotela od kierownicy powinno ustawić się przy wciśniętym pedale sprzęgła, bo to jest najodleglejszy punkt do którego musi sięgać noga kierowcy. Pedał należy wciskać się całą stopą. 


3. Plecy kierowcy nie powinny odrywać się od oparcia podczas próby sięgnięcia nadgarstkiem do szczytu kierownicy. Odległość kierownicy od kierującego nie powinna przekraczać około 35 cm.


4. Dłonie na kierownicy powinny być ułożone w jej najszerszym miejscu. Jednocześnie nie mogą znajdować się powyżej linii barków.


5. Regulacja zagłówka nie służy komfortowi jazdy, a wyłącznie bezpieczeństwu. Jego szczyt powinien znajdować się na wysokości potylicy, nieco poniżej wierzchołka głowy. 







Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB